Možná se povídky opravdu hodí do naší roztěkané a rychlé doby, ačkoliv zlé nakladatelské jazyky tvrdí, že se moc nečtou a nekupují. Krátké útvary sice nekladou nároky na čas, ale zároveň je bez plné pozornosti nelze číst.
Přesně takové jsou povídky Martina Reinera ze sbírky Jeden z milionu. Brněnský autor a nakladatel, který vstoupil do povědomí čtenářů zejména oceňovanou životopisnou prózou o Ivanu Blatném nazvanou Básník, teď přichází se zdánlivě méně ambiciózní novinkou. Povídky jsou ovšem útvar, který Reinerovi sedí a navíc v něm také zúročil svou letitou zkušenost básníka.
Každá povídka v jeho sbírce má v sobě zakódovanou jakousi melancholii, snivost a výraznou náladu a nehoní se za překvapivou pointou. Jde tady zejména o důležitý spodní proud, který všechny povídky nese a spojuje dohromady. I když autor u každé z nich lehce experimentuje s formou a nebojí se ani útvaru, který spíš připomíná divadelní dialog nebo kus scénáře jako v povídce Matka a dcera.
Nebylo by ale spravedlivé hodnotit, která z povídek je silnější nebo má lepší a výraznější závěr. V povídkových souborech se velmi zřídka povedou všechny krátké prózy tak, aby ani jedna nevyčnívala nad ostatní, nebo naopak nebyla trochu slabší.
Knize Jeden z milionu je takové hodnocení lhostejné, neboť onen spodní podtón, melancholie − a také brněnské prostředí − všechny povídky ohlazují a přitesávají do kompaktního celku, v němž jednotlivé příběhy spíš než povídky připomínají kapitoly lehce excentrického románu či básně v próze. Už proto, že s některými postavami se setkáme třeba dvakrát, jako například s matkou a dcerou z povídky Greta, jež si střihnou živý dialog o několik desítek stran později v povídce Matka a dcera.
Reinerovy příběhy jsou většinou o lidech, kteří mají střední věk už skoro za sebou, nenimrají se ve vztazích a v milostné přetahované, ale zkoušejí hodnotit, jaké životy vlastně žijí a kým jsou. Zároveň při tom nepropadají nihilismu ani šílenství a nesnaží se vlastní život z gruntu předělat a začít úplně jiný, mnohem lepší a vášnivější.
A přesto jejich existence nepůsobí banálně a oni sami nerozpitvávají nanicovaté bolístky, ale opravdová trápení, s nimiž se utkávají poctivě a staví se k nim čelem. Každý hrdina, ať muž, či žena, má něco společného s ostatními v jiných povídkách. Ať už je to detail − motiv anděla nebo blouznivého žvanění pouličních proroků, záliba v psaní, pozorování lidí či ve sportovním sázení.
Martin Reiner
Jeden z milionu
2016, Nakladatelství Větrné mlýny, 204 stran, 249 korun
Reinerovi hrdinové nedělají velkolepá gesta ani činy. Spíš se v určitém okamžiku ztratili, někdo je postrčil na špatnou stranu, nechali si ublížit nebo prostě z nejrůznějších příčin nevědí, jak dál. Charakteristické je, že těmi příčinami bývají zejména rodiče nebo komplikovaný vztah k nim. A tak hrdinové Martina Reinera pozorují svět a snaží se v něm zorientovat.
Zasněně u toho jezdí tramvají autorovi tak důvěrně známým Brnem, brouzdají dětstvím a jeho dávno ztracenými krajinami a něco hledají: vztah k lidem, kteří je zplodili, lásku či sama sebe.
Jsou jako my všichni a zároveň v nich ještě navíc tepe básníkův pohled na věc.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist