Vyhlídky technologické firmy AŽD Praha nejsou právě příznivé. Její příjmy rychle klesají. Zkusí proto vyvinout vlak, který by jezdil bez strojvedoucího, a najít tak novou možnost, jak zastavit či zvrátit současný propad.

Tržby za obchodní rok, který skončil v září, dosáhly podle předběžných údajů 9,9 miliardy korun. Proti předchozímu roku jde o pokles o 16 procent. Čistý zisk je pak nižší o 19 procent a dosáhl 643 milionů korun.

Letošní rok má být ještě horší. "Tržby klesnou možná až na čtyři miliardy korun," popisuje Zdeněk Chrdle, šéf firmy, která se věnuje hlavně zabezpečovacím zařízením na železnici. Šlo by tak o návrat zhruba na úroveň pokrizových let 2009 až 2013.

9,9 mld. Kč

jsou podle odhadu tržby AŽD Praha za poslední obchodní rok. Pro ten probíhající čeká firma propad až na čtyři miliardy korun. Proto propouští a hledá nové příležitosti.

Doba miliardových zakázek podle Chrdleho končí a podnik se připravuje na výrazný útlum aktivit. Výpověď dostane zhruba stovka lidí ze 1700 zaměstnanců. "Nepropouštíme tolik, protože jsme propad očekávali a zakázky se v poslední době snažili zvládnout hlavně s přesčasy, tedy bez nabíraní nových lidí," popisuje ředitel.

Automatický vlak

Přednost nyní dostanou projekty, které mají přinést nový byznys. Vedle aktivit v zahraničí, jež tvoří přes miliardu tržeb, půjde o nové technologie. Právě kvůli tomu firma na konci loňského roku koupila dvě tratě v Česku, aby si na nich otestovala svá zařízení. Do roku 2020 chce vyvinout lokální vlak, který by jezdil bez řidiče.

"Myslím, že bychom mohli být první v Evropě," plánuje Chrdle s tím, že si tento vlak dokáže představit jak na trati z Prahy na letiště, tak na lokálních linkách, kde absence mzdy člověka, který vlak řídí, bude znamenat výraznou úsporu nákladů. Na to by kraje, které provoz platí, mohly slyšet. S tím, jak se budou postupně objevovat technologie kamionů bez řidičů, chce podobné technologie nabídnout AŽD u vlaků.

Ve světě je v provozu hned několik tratí se soupravami bez strojvedoucího. Jde ale pouze o metro nebo příměstské vlaky na kolejích, které nekřižují silnice ani chodci. Bezobslužné metro se v budoucnosti plánuje i v Praze.

Nedostatek příležitostí

Chrdle neočekává, že by se firma AŽD mohla v blízké době vrátit k rekordním tržbám se svým stávajícím byznysem. Hlavní část zakázek tvořila instalace zabezpečovacích zařízení na modernizovaných hlavních tratích a tyto projekty jsou ze své většiny dokončeny. Zbývá dodělat jen několik úseků.

Na lokálních linkách pak další modernizace z pohledu Evropské unie nedávají ekonomický smysl, a ta je proto nepodporuje dotacemi. Chrdle proto ani v tomto směru nečeká zlepšení. Optimistický není ani u vysokorychlostních tratí, které se v Česku dlouhodobě připravují.

"Zabezpečovací technologie pro vysokorychlostní tratě připravené máme. Množství těchto zařízení na takových tratích je ale mnohem menší než na běžných kolejích, kde je řada zastávek, přejezdy a střídají se tam nákladní a osobní, tedy pomalé a rychlé vlaky," vysvětluje Chrdle.