Od našeho zpravodaje z Berlína – Finský režisér Aki Kaurismäki nejspíš vlastní stroj času. Navzdory době protagonisté jeho filmů řídí staré cadillaky a poslouchají ještě starší hudbu. Jako by se svět zastavil někdy na konci šedesátých let.
V režisérově novince The Other Side of Hope, která patří k vrcholům letošního festivalu Berlinale, opět chudí drží při sobě, v kamenných tvářích bezdomovců se zračí důstojnost a v jejich činech rytířská čest.
Nikdo s pomocí těch kamenných tváří neumí rozehrát tak skvěle načasovanou komedii jako finský souputník amerického krále nezávislého filmu Jima Jarmusche. A především se Kaurismäkimu povedlo svébytnou, dekády pilovanou komiku i poetiku rozvinout. Svou paletu "rytířů" ze společenského dna v novince rozšířil o ryze aktuální postavy a témata, která hýbou dnešní Evropou.
Když v úvodní scéně filmu vypadne z nákladní lodi syrský hrdina doprostřed helsinského přístavu a sedí tam pokrytý sazemi na hromadě uhlí, v rukou jakéhokoli jiného tvůrce by to působilo naivně.
Jenže melancholický, staromilský, až utopický svět Akiho Kaurismäkiho odjakživa přetváří naivitu v silné, místy prudce legrační, vždy však hluboce dojemné společenské gesto.
Už v předchozím režisérově snímku Le Havre se do tohoto utopického bezčasí vnořilo aktuální téma uprchlické krize. Novinka The Other Side of Hope tvoří druhou část plánované trilogie o evropských přístavech a o uprchlících, kteří se skrze ně dostávají na starý kontinent.
Z francouzského přístavu Le Havre se ve svém nejvtipnějším a nejlepším filmu za hodně dlouhou dobu Kaurismäki přesunul do Helsinek a především tu originálně rozvedl minule "nakousnuté" politické motivy.
Syřan Khaled se, poté co úřady zamítnou jeho žádost o azyl, přirozeně zařadí do mlčenlivého "panteonu" tradičních Kaurismäkiho společenských vyděděnců. Když ho u popelnic za restaurací načape pospávajícího její nový majitel, který nedávno uprchl z manželství, po krátké pěstní výměně "názorů" ho zaměstná.
Tak to u Kaurismäkiho chodí, přímočaře, férově. Když se objeví skupinka neonacistů a polévá Khaleda benzinem, je jisté, že se zpoza sloupu vynoří nějaký ten bezdomovec a zcela stoicky udeří násilníka se sporým účesem prázdnou lahví po hlavě.
Jako by se tentokrát Kaurismäki inspiroval všemi gagy jednoho ze svých nejlepších snímků Mraky odtáhly, který se též odehrával v restauraci. A natočil bravurní situační grotesku z podniku Zlatá pinta, kde kuchař spí s cigaretou nad hrncem a leští neexistující sklo a kde se bez mrknutí oka servírují sardinky přímo v konzervě.
V tom světě však není ani stopy po karikatuře či cynismu, jako například u švédského filmaře Roye Anderssona, jehož snímky Kaurismäkiho novinka místy připomíná. Oba filmaři dostávají do kin prostředí osamělých, vylidněných barů a ulic, které jako by vypadlo z pláten realistického amerického malíře Edwarda Hoppera. Jenže tam, kde Andersson zůstává u dlouhých nehybných, až krutě groteskních záběrů, Kaurismäki přijde s vlídností a dobráckým vtipem.
I když jeho hrdina na začátku opouští ženu a pokládá na stůl prstýnek, který dotyčná hodí do popelníku a típne vedle něj cigaretu, tak v záběru figuruje komicky obří kaktus, jenž situaci zjemňuje. Ale nezlehčuje.
Stejně jako se hrdinův cadillac pro Kaurismäkiho nezvykle noří do provozu mezi moderní auta, také celý film se podobně vyjadřuje k současnosti pomocí starodávných prostředků − jinak než všechna berlínská festivalová sociální či politická dramata. Nikdo netočí společenské pohádky tak jako Kaurismäki a snad nikdy nebyla taková pohádka stejně relevantní jako autorův nový film.
V každém záběru se melancholie střetává s legrací, v každé mlčenlivé tváři se zračí tíha světa, ale rovněž přesvědčení, že také v nejtěžší osobní či společensko-politické situaci existuje naděje. Berlínská soutěž zítra představí poslední filmy, ale nejvážnější kandidát na vítěznou sošku Zlatého medvěda prozatím jezdí v cadillaku.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist