Mohlo by to být působivé připomenutí dvoustého výročí první železniční tratě na našem území. Opožděné, ale přesto důstojné navázání na časy, kdy byli Češi v rozvoji železnice světovou špičkou. Když totiž v září 1827 začal zkušební provoz koněspřežné tratě na trase Linec − České Budějovice, bylo to v době, kdy měla koleje pouze Velká Británie, a to jen pár let.
Uplynulo skoro dvě stě let a česká železniční síť je jednou z nejhustších na světě. V rychlosti vlaků a přesnosti dodržování jízdního řádu ale zůstává v minulém století. Až letos na konci ledna dokončili experti ministerstva dopravy první vážný plán, který by to mohl zásadně změnit. Poprvé se na vládní úrovni hovoří o vybudování tratí, na kterých by superrychlé vlaky mohly uhánět rychlostí až 350 kilometrů za hodinu. Dvě století po vyjetí první koněspřežky, v roce 2027, by se stavbaři mohli pustit do pokládání moderních kolejí. První cestující by se svezli na trati z Prahy do Drážďan v roce 2035.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.