Hvězdný ukrajinský tanečník Sergej Polunin šokoval baletní svět, když v pouhých jedenadvaceti letech opustil post sólisty londýnského Královského baletu.

To, jak se z potetovaného enfant terrible baletu stal jeden z nejlepších tanečníků současnosti, mapuje nový film nazvaný Dancer. Tento pátek vstupuje do kin v Británii, Češi už ho mohli vidět v lednu na placené televizi HBO. A brzy snímek za Poluninovy přítomnosti promítne pražské Národní divadlo, projekce proběhnou 1. května od 16 a od 20 hodin.

Polunin také na prknech Národního divadla vystoupí v populární choreografii Take Me To The Church na píseň irského hudebníka Hoziera. Po představení proběhne rozhovor s umělcem. Vstupenky budou v prodeji od 22. března od 9 hodin v pokladnách Národního divadla.

Polunin, který kvůli svému duševnímu rozpoložení málem přestal tančit, nedávno založil společnost sdružující tanečníky a pomáhající jim vypořádat se se stresem.

Organizace zvaná Project Polunin chce tanečníky naučit zbavovat se úzkosti a zabránit tomu, aby předčasně vyhořeli, jako se to málem stalo Poluninovi.

Tanečníci dostanou nejrůznější rady – například aby pracovali nezávisle na institucích nebo si najali manažery, agenty či poradce, jako to dělávají herci či zpěváci.

„Snažíme se tanečníkům poskytnout platformu, která by je odvedla od starostí všedního dne a kde se budou moci uplatnit jako umělci,“ řekl agentuře Reuters Polunin, jehož projekt prý má tanečníky zabavit, podněcovat v nich tvůrčí činnost a pomáhat jim v seberozvoji.

Sergej Polunin se narodil v jihoukrajinském Chersonu. Ještě jako mladík se přestěhoval do Londýna a začal tančit v tamním Královském baletu, přestože tehdy neuměl ani slovo anglicky. V devatenácti letech se stal nejmladším sólistou této věhlasné instituce.

Film Dancer, který o tanečníkovi natočil režisér Steven Cantor, ilustruje Poluninův talent i jeho problematický vztah k tanci. Vrací se k Poluninovu úmyslu úplně přestat tančit i k osobní proměně, díky níž se tanečník se svojí situací vypořádal a nakonec u baletu zůstal.

„Myslel jsem si, že natočím dokumentární film, zatančím svoji nejlepší choreografii a pak se přesunu do jiného odvětví,“ vzpomíná Polunin na vznik filmu.

„Chtěl jsem zkusit herectví, ale pak se něco stalo. Uvědomil jsem si, že tanec jen tak opustit nemůžu. Něco mě u něj drží, mám pocit, že ještě něco v něm musím udělat,“ dodává.

Příští týden mezi úterým 14. a sobotou 18. března Polunin absolvuje několik vystoupení v londýnském divadle Sadler’s Wells, které produkuje pod hlavičkou organizace Project Polunin. Na projektu tanečník spolupracuje s výtvarníkem Davidem LaChapellem, který dříve natočil Poluninovu choreografii Take Me To The Church.

Kromě toho tanečník zkusí herectví – brzy by měl ztvárnit vedlejší roli ve snímku The White Crow vyprávějícím o legendárním ruském baletním tanečníkovi Rudolfu Nurejevovi. Film bude režírovat britský herec Ralph Fiennes, vyjde z knižní předlohy Julie Kavanaghové.