Nafta patří mezi českými motoristy mezi velmi oblíbená paliva. Ekonomická výhodnost už sice zdaleka není tak markantní jako v minulosti - a občas jsme dokonce svědky, kdy se její cena s cenou bezinu i krátkodobě srovná -, ale zvyk je železná košile, a tak dieselové motory stále kralují.

Většina lidí možná ani netuší, že výrobně nafta levnější než benzin není, je jen daňově méně zatížená, což je celkem logické. Výkon ekonomiky je do značné míry závislý na ceně dopravy a nákladní vozy, mezinárodní přeprava, autobusy i další těžká technika jsou vybaveny dieselovými motory téměř výhradně. Ty však představují značnou ekologickou zátěž, a proto Evropská unie prosazuje zavedení zkapalněného zemního plynu i za cenu, že síť LNG plnicích stanic nebude zdaleka tak hustá, jako síť čerpacích stanic s naftou.

147 CNG stanic

máme aktuálně v ČR a další brzy přibudou. LNG plnicí stanice však u nás zatím není ani jedna.

Přestože tedy řada států a měst tlačí na omezení nebo úplný zákaz dieselových motorů, proces změny nebude snadný a neobejde se bez dalších zvýhodnění, dotací a dalších způsobů ovlivňování trhu.

Čistější životní prostředí si přejeme asi všichni a jako technologiím nakloněný národ máme v DNA snad i touhu po něčem novém, čistějším, lepším, ať už v podobě plynu, vodíku nebo čisté elektřiny. Otázka však je, kolik regulací a pokřivení ve jménu změny trh ještě unese.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist