Pro Novartis je Česká republika strategickou zemí, říká Tuba Albayraková, nová šéfka této švýcarské farmaceutické firmy v tuzemsku. Firma, která vyrábí léky na rakovinu, vzácná onemocnění nebo dýchací potíže, v současnosti mění svou provozní strategii. Chce se víc zaměřit na výzkum a vývoj a zeštíhluje některé zahraniční pobočky. Ve Švýcarsku a v USA ruší tradiční místa, jako například výrobu, účetnictví či personalistiku. Tyto podpůrné služby ale rozdělí mezi pět svých servisních center, takže posílit by mělo mimo jiné i pražské. Po indickém Hajdarábádu by se mělo stát jejím druhým největším.

"Chceme, aby se naše léčebné divize zaměřovaly na svůj základní byznys, tedy výzkum a vývoj léků. Všechny podpůrné funkce půjdou do našich center," říká Albayraková.

Přijímat rozdíly

Právě z posílení servisního centra v Česku má radost. "Stále ho rozšiřujeme, v červnu jsme nabrali několik desítek nových lidí a potřebujeme další," uvádí. Nová šéfka českého Novartisu si cení především mezinárodního prostředí, které tím ve firmě vzniká, protože najímá zaměstnance různých národností. V pražské společnosti dnes pracují lidé z 56 zemí.

Tuba Albayraková

Nová šéfka Novartisu v Česku má ráda cestování. Nejraději navštěvuje místa, která jsou kulturně naprosto odlišná a může se tam něco naučit. Naposledy byla na Srí Lance. Inspirují ji autobiografie, ráda plave a běhá.

"Je to hodně rozmanité. Jsme schopni přilákat talenty nejen z Česka, ale i z celého světa," uvádí Albayraková. Sama pochází z Turecka, v Istanbulu vystudovala sociologii a obchod. Právě znalosti ze sociologie jí podle jejích slov v nadnárodní společnosti pomohly.

"Umožňuje to otevřít se rozdílným kulturám a různým způsobům podnikání. V sociologii přijímáte rozdíly a nesoudíte, pouze pozorujete, a to je to, co mám ráda," líčí Albayraková.

Změna myšlení

Zásadní změny ve svém týmu neplánuje. V české pobočce vedla poslední dva roky onkologickou divizi a byla také členkou nejvyššího vedení, kde spolurozhodovala o investicích či směřování společnosti. Spolu s novou strategií Novartisu by ale ráda změnila myšlení firmy v Česku.

Jejím cílem je přehodnotit přístup pacientů k lékům, spolupráci uvnitř společnosti a také s ostatními firmami a institucemi. "Zaměříme se více na pacienta, na personalizovanou léčbu," popisuje nová šéfka. Její slova má doložit například nově zahájená spolupráce s IBM Watson, který vyrobil software pro léčbu pacientek s rakovinou prsu. Technologie vyhodnotí nasbíraná data z výzkumu a každé nemocné určí vhodnou léčbu.

V rámci rozvoje spolupráce chce, aby se farmaceutické společnosti spolu s ministerstvem, pojišťovnami a úřady zaměřily na přínos léčby a nedávaly takový prostor diskusím o cenách léků, které jsou v Česku jedny z nejnižších v Evropě. Na to si farmaceutické firmy stěžují dlouhodobě. Předchozí šéfka Novartisu Heidrun Irschiková v rozhovoru pro HN před půlrokem uvedla, že kvůli nízkým cenám je těžké získat do Česka investice.

Albayraková se domnívá, že diskutování o cenách léků by mělo být založené na tom, jaká je celková hodnota léčby. "Měli bychom se bavit o tom, jaký je výsledek terapie, jakou hodnotu přináší společnosti, když se pacient dříve uzdraví a může nastoupit zpět do práce, a kolik jeho vyléčení nakonec stojí celý zdravotní systém."

Další růst

Inspiraci v zaměření na tzv. výsledkový model, kdy je rozhodující to, jak konkrétní lék v reálném životě funguje, získala Albayraková při řízení divize nádorových a vzácných onemocnění a onkologie pro evropský region. "Pomohlo mi to poznat, jak se dělá byznys v různých zemích. A tak jsem si mohla vzít z každé to nejlepší a s tím pracuji v Česku," říká. S Novartisem se spojila v roce 2004, začínala jako produktová manažerka pro onkologii, pracovala v marketingu a dělala i obchod.

Loni farmaceutická firma v Česku rostla, utržila 5,7 miliardy korun, což je oproti předchozímu roku růst zhruba o šest procent. Letos Albayraková očekává růst obratu kolem tří procent.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist