Americké trio The Bad Plus začátkem roku zaskočilo jazzový svět. Oznámilo, že kapelu opustí její nejvýraznější postava, klavírista Ethan Iverson. Po sedmnácti letech stabilního provozu to bude převratná změna − a tím pádem existuje o důvod víc, proč se dnes vypravit do Liberce. Tam The Bad Plus večer zdarma vystoupí na náměstí Dr. Edvarda Beneše v rámci putovního festivalu Bohemia Jazz Fest. Další příležitost slyšet kapelu ještě s pianistou Iversonem už Češi nejspíš mít nebudou.

"Pro nás se nic nezmění," tvrdí v rozhovoru pro HN sebevědomě basista Reid Anderson. "S bubeníkem Davidem Kingem jsme si už našli nového klavíristu a těšíme se, co nás čeká dál," dodává.

Čtyřiačtyřicetiletý Ethan Iverson odehraje poslední koncert s The Bad Plus 31. prosince v newyorském klubu Village Vanguard. Poté jeho místo v sestavě převezme o dva roky mladší Orrin Evans, zkušený klavírista a skladatel, z nedávné doby třeba autor desky s významnými kytaristy Kurtem Rosenwinkelem a Kevinem Eubanksem.

"Nedělali jsme konkurz," uvedla kapela na Facebooku. "Orrina jako muzikanta i člověka známe a respektujeme po celou dobu existence The Bad Plus. Jeho srdce i talent se dokonale hodí k našemu dalšímu směřování."

The Bad Plus pochází z amerického Středozápadu, ze států Wisconsin a Minnesota. Na americké jazzové scéně prosluli interpretacemi současné popové muziky. Paradoxně, protože se to stalo náhodou − jednou večer jim při koncertu došly vlastní kompozice, tak začali improvizovat jazzová aranžmá popových hitů. Ta už v repertoáru zůstala a triu vynesla nečekanou slávu.

Basista Anderson se hned ohrazuje, že The Bad Plus jsou mnohem víc než pouhá kapela hrající převzaté hity.

"Na každém koncertě uvádíme původní skladby. A byť hrajeme pop, nesnažíme se reprodukovat cizí hity. My je dekonstruujeme: rozebíráme na nejmenší části a pak je skládáme tak, abyste v nich rozpoznali melodii nebo nějaký klíčový prvek písně, ale aby zároveň zněly po našem," vysvětluje.

Trio vždy působilo jako stmelený kolektiv: ani klavírista Iverson nebyl jeho jednoznačným lídrem, přestože je rozhodně nejznámější. Skladby nicméně nosili všichni tři muzikanti a také předělávky popových hitů vymýšleli společně na zkouškách. "Píseň může přinést kdokoliv, jen se na ní všichni musíme shodnout. Pak pracujeme na aranžmá," dodává basista.

Právě v tom možná tkví největší síla The Bad Plus: ve schopnosti udělat inteligentní jazzovou hudbu i z tak nanicovatých popových písní jako Mandy proslavené Barrym Manilowem nebo This Guy's in Love With You, což byl zase hit Herba Alperta.

V začátcích se The Bad Plus ještě občas potýkali s tím, že hrají coververze hitů známějších v Americe, avšak méně rozšířených v povědomí evropského publika. Dnes, kdy lze americkou pop-music poslouchat přes internet, už se to tak často nestává. "Ale ty skladby byste si měli užít, i když originál neznáte. Nám jde o to, abychom z nich udělali kvalitní hodnotnou hudbu," dodává basista.

Od coververzí popových hitů se The Bad Plus na čas odklonili roku 2010. Natočili několik alb původních skladeb − na jednom pracovali s významným jazzovým saxofonistou Joshuou Redmanem, jindy do jazzové podoby předělali Stravinského Svěcení jara.

Vloni však kapela zařadila zpátečku a vydala desku It's Hard, kde hraje převzaté hity od Prince, Johnnyho Cashe, Cyndi Lauperové či Petera Gabriela. "Zdálo se nám příhodné se k tomu vrátit. A jako skladatelé už jsme se dostatečně etablovali, abychom si to mohli dovolit," dodává basista.

Dnešní koncert v Liberci by měl zahrnout od všeho trochu − původní skladby i převzaté popové hity. Pak už se s nastupujícím klavíristou začne psát nová etapa The Bad Plus.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist