Od naší spolupracovnice v Berlíně – Alchymie a moderní umění zdánlivě mnoho podobných rysů nemají. Přesto je při procházce výstavou Alchemie. Die Grosse Kunst v berlínském Kulturforu jasné, že svět středověkých mudrců, šarlatánů a amatérských chemiků má se současným uměním společného víc, než by se na první pohled zdálo.
Dějiny malby jsou od prvopočátků spjaté s hledáním nástrojů, které dovolí nápodobu reality v co nejpřesnějším zobrazení. Už v době helénské se experimentovalo s nerosty a materiály, které nabídnou malířům možnost pracovat tak, aby barva byla modrá jako opravdový oceán nebo zářila jako slunce.
První chemicky syntetizovanou barvou, která nastartovala snoubení chemie − potažmo alchymie − s výtvarným uměním, byla egyptská modrá. Kurátoři berlínské výstavy hledají v jednotlivých dějinných etapách právě takové momenty, kdy se oba obory významně prolínají.
Vedle syntetizace lapisu lazuli, vzácného modrého kamene, před více než tisíci lety, sem patří i pokusy s terpentýnem německého experimentálního fotografa Heinze Hajeka-Halkeho, praktické návody, kde najít kámen mudrců, ale také pokusy s modrou barvou Yvese Kleina.
Široký rozptyl výstavy umožňuje vyprávět velkolepý historický příběh. Exponáty zahrnují jak dobovou literaturu, která popisuje návody pro výrobu elixíru mládí, tak i Rembrandtův obraz Alchymista.
Alchymie je nazírána zvenčí i ze své podstaty. Někdy se tak návštěvník může cítit více jako v dobovém muzeu Rudolfa II. nebo v pohádce Pekařův císař.
Na výstavě v Berlíně alchymisté s umělci hledají kámen mudrců
Vzápětí ho ale z mytologií nasáklé výpravy vrátí do současnosti růžový exponát Jeffa Koonse nazvaný Dom Pérignon Balloon Venus, který umělec vytvořil pro známou značku vína. Koonsovo spojení tvarů pravěké sošky venuše s moderním luxusem připomíná alchymickou transmutaci − tato agresivní skulptura, ironizující konzumní svět, může být alfou a omegou celé výstavy.
Faustovská touha po mládí, nesmrtelnosti, ale také informacích a vědění je s námi po staletí a byla i hnacím motorem alchymistů. Dnes, kdy jsou informace snadno dostupné všem, je hlad po nich paradoxně stejně velký jako v minulosti.
Věčná nespokojenost samozřejmě motivuje k růstu a evoluci. Vědět víc znamená možná také lépe žít − ale za jakou cenu. Paralelně s ambiciózními umělci a "stvořiteli" vždy existoval i přístup opačný, nabádající konat v rovnováze, jemuž se věnuje další část výstavy.
Alchemie. Die Grosse Kunst
Kulturforum, Berlín
Výstava trvá do 23. července.
Harmonie patří do světa vědy, umění i alchymie; také zdejší exponáty akcentují princip na Východě známý jako jin a jang − spojení protikladů. Ať už jde o fascinaci alchymistů i umělců hermafroditem − jako ideálem, ve kterém se propojuje mužský i ženský svět − či o Botticelliho vyobrazení očistce z Dantovy Božské komedie.
Tvořit a posouvat se vpřed je pro člověka přirozené. Alchymie dnes vzbuzuje zájem i proto, že se nebála kombinovat zdánlivě nesourodé prvky. Je extravagantní, těžko definovatelná a zároveň nadčasová. Snahu vidět skrze zavřené dveře má s uměním společnou. To ale navíc dovede moralizovat. A výstava v berlínském Kulturforu připomíná, že lidstvo občas vztyčený prst vidět potřebuje.
Na výstavě v Berlíně alchymisté s umělci hledají kámen mudrců
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist