Žánr deníkové literatury jako by sváděl k sebestřednosti či ješitnosti. Je rozdíl vtělit svou osobnost do příběhu fiktivních postav, nebo učinit ze sebe a nejbližšího okolí ústřední téma. Četné slavné deníky jsou někdy až překvapujícím soupisem ublížených povzdechů či výpadů vůči druhým. Obojího se vrchovatě dostalo čtenářům výboru z deníku Pavla Juráčka, který před dekádou připravil filmový historik Jan Lukeš. Zároveň bylo zřejmé, že se jedná o unikátní literární dílo a bezohlednou pitvu jdoucí příliš často rovnou k morku věci.

Díky nakladatelství Torst si ale teprve nyní můžeme udělat představu, jak rozsáhlým projektem Juráčkovy deníky byly. Připraveno je pět svazků a dosud známý díl se zhruba kryje pouze s třetím z nich.

První, Torstem nyní vydaný tisícistránkový svazek zachycuje spisovatelova studijní léta, rozhraní mezi střední a vysokou školou. Jistěže materiál působí nevyzrále, naivně a namyšleně. Zachycuje ale cenné formování a tříbení Juráčkova uvažování, odhaluje mnohé kořeny jeho osobnosti. Na gymnazistu vykazuje velký rozhled i citlivost. Udivuje cílevědomostí a stanovováním si vysokých cílů.

Později byl Juráček takřka utajeným scenáristou tak rozdílných filmů jako Ikarie XB-1 či Sedmikrásky. Sám natočil jen dva celovečerní snímky, Každý mladý muž a Případ pro začínajícího kata. Deníky ovšem prozrazují, že coby student chtěl být, jak už k tomu věku patří, hlavně básníkem. Také byl vášnivým leteckým modelářem, nočním tulákem a zuřivým čtenářem knih. Líbil se dívkám a sám se pokoušel zorientovat ve svých nárocích ohledně opačného pohlaví.

Co mu zůstalo, byla touha uniknout z konformity. Ta patrně představovala i jeden z důvodů ostražitosti vůči komunistické ideologii − praxe odhalovala kult průměrných a potírání odlišnosti. Juráček komunismus již na střední škole označuje za "slepé choromyslné dítě, které přišlo na svět náhodou" a hrozí pohltit svět. Zároveň je pozoruhodné, jak málo se mu k tělu dostala doba nejhlubšího stalinismu − těžiště textů leží v letech 1952 až 1954.

Pavel Juráček
Deník I. 1948–1956
2017, Nakladatelství Torst, sestavila Marie Kratochvílová, 1023 stran, 599 korun

Přesto by valná většina zápisků mohla vzniknout i o třicet let později. Mysl dospívajícího trápila zdrženlivost děvčat a klopotnost vlastní poezie spíše než všeobecný politický útisk. Ten se plněji projeví až v pozdějším, profesním životě.

Psal si budoucí uznávaný filmař deník pro sebe? Určitě byl pro něj záznamem pro budoucnost i zrcadlem. Někdy dokonce i komunikačním nástrojem, když deník nechal přečíst své dívce jako důkaz nejvyššího sdílení intimity. A v citátu použitém na deskách knižního vydání Juráček dokonce vyslovuje vizi, že jednou jeho deníky vyjdou jako soubor tlustých knih. Zápisky neničil a nepřepisoval, používal je ale jako komunikaci se svým mladším Já − na okraji záznamů nacházíme pozdější, po letech psané škodolibé komentáře. Zdá se, že pro Juráčka byl deník extenzí vlastního Já.

Zároveň s prvním dílem Deníku vychází sebraná Juráčkova publicistická tvorba ve svazku Ze života tajtrlíků. S pomocí rukopisné pozůstalosti ho sestavil a komentáři doplnil Pavel Hájek. Začíná drobnými reportážemi, které Juráček psal jako adept žurnalistiky pro vesnické noviny. Články ukazují schopnost živého jazyka a zpočátku vliv Karla Čapka.

Pozdější texty se již věnují téměř výhradně kinematografii. Ukazují, jak úzkostlivě se tehdy řešily například otázky žánrové čistoty filmu, věc nyní, v době mísení žánrů, spíše efemérní. Posudky na cizí scénáře prozrazují bystrého kritického ducha, který neváhá přehmaty nemilosrdně, avšak vyargumentovaně rozcupovat − například pokus o sci-fi námět od Zdeny Salivarové.

Pavel Juráček
Ze života tajtrlíků
2017, Knihovna Václava Havla a Národní filmový archiv, sestavil Pavel Hájek, 220 stran, 299 korun

Další texty prozrazují, že vznikaly spíše příležitostně, podle momentální potřeby, vždy ale vykazují analytické myšlení přistupující k tématu s nejvyšší vážností. Snaží se neomlouvat špatné české filmy omezenými podmínkami vzniku: "V dlouhé historii umění se vyskytuje jen málo období, v nichž takzvaná tvůrčí svoboda byla absolutní, a já si nemohu vzpomenout, o co jsou díla z těch období větší."

Z textů se vymyká stať Copak je to za vojáka?. Juráček zde vzpomíná na svou filmovou spolupráci s armádním generálem Šejnou, který emigroval do USA a stal se senzačním zdrojem pro tamní zpravodajské služby. Juráček jej vykresluje v jiném světle − nikoliv coby nepřítele státu či prohnaného agenta, ale jako smutnou figurku, která zažila výtah k moci díky své bezbarvosti.

Z překvapivě detailního psychologického portrétu této kontroverzní osoby vycítíme, že při jeho psaní Juráček účtoval se všemi papaláši tehdejší moci − že se pokusil o demaskování tragikomického světa těch nahoře, kde nejeden král je ve skutečnosti nahý.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

• Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele