Osobám tohoto ražení se říká renesanční lidé. V pražské O2 areně dnes nevystoupí jen Nick Cave, tedy australský rockový písničkář a jedna z nejslavnějších osobností moderního rocku. Zároveň je též básníkem, prozaikem, filmovým scenáristou či dramatikem. Říká se mu princ temnot, popřípadě "punkový Leonard Cohen".

Evropská veřejnost se s tímto studentem umělecké školy prvně seznámila roku 1980, kdy se s tehdejší hudební skupinou Birthday Party přestěhoval z australského Melbourne do Londýna. V hlavním městě punku pak vydali album.

Cave už nebyl nováčkem − měl za sebou mnoho nahrávek ještě z Austrálie, avšak teprve s debutem Birthday Party vystřelil. Než se kapela roku 1983 rozpadla, stihla definovat základy gotického rocku a ovlivnit desítky nových sestav. Podobně jako Caveova parta přísahaly na duchovně extatickou atmosféru studené gotiky i romanticky hororovou atmosféru anglických gotických románů z konce 18. století.

Už tehdy byl Nick Cave posedlý temným násilím, kontrastem smrti, lásky a víry. Až v roce 1996 naznačil, kde má tento svět kořeny − to když vydal album angloamerických lidových písní Murder Ballads, jež vypráví o vraždách a trestech, smrti, lásce či zbožnosti.

Nejslavnější baladu z této desky Where The Wild Roses Grow nazpíval společně se svou krajankou, australskou popovou hvězdou Kylie Minogue. Existuje i její česká verze, již zpíval Pavel Bobek s Marií Rottrovou.

Na konci éry Birthday Party žil Nick Cave v Berlíně. Když se kapela rozešla, postavil si novou formaci The Bad Seeds. Už jejich první deska z roku 1984 zaujala − v kapele se objevil obdivovaný německý kytarista Blixa Bargeld, jinak na plný úvazek šéf slavných Einstürzende Neubauten.

Bargeld a jeho okruh měli na Cavea velký vliv. Muzikanta zaujatého starozákonním náboženským vytržením sekt, jež žijí na americkém Středozápadě, seznámili s dekadentním světem kultury předhitlerovské Výmarské republiky. Prolínání těchto vlivů je dodnes ideovým základem Caveových písní.

Bargeld hrál s Cavem celých dvacet let, avšak zpěvákovi se dařilo i po kytaristově odchodu. Začal se víc věnovat kytaře a hned první nahrávku v nové sestavě, dvojalbum Abattoir Blues / The Lyre of Orpheus z roku 2004, lze označit za jeden z jeho vrcholů.

V roce 2006 Cave překvapil novým projektem Grinderman, jímž připomněl surový zvuk svých punkových začátků. Dvě dosud vydané desky Grindermana představují razantní garážovou kapelu, jejíž energie výrazně kontrastuje s romantizujícím repertoárem Bad Seeds − sestavy, kterou teď Cave opět veze do Prahy.

Už jejich předešlé desky byly temné, avšak ta zatím poslední, loňská Skeleton Tree, vše překonala. V době nahrávání nešťastnou náhodou při pádu z útesu zahynul Caveův syn Arthur, a tak je celé album prodchnuto bolestí a smutkem.

Spolu se svým spoluhráčem Warrenem Ellisem zároveň Cave na desce posunul zvuk Bad Seeds k elektronické hudbě − začali experimentovat se zvukovými smyčkami či neobvyklou strukturou skladeb.

Album mělo velký ohlas a stalo se základem současného turné. Zájem o dnešní koncert Nicka Cavea v pražské O2 areně je značný, avšak v prodeji pořád zbývají poslední vstupenky.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist