Ačkoliv rakouská spisovatelka a dramatička Elfriede Jelineková se proslavila jako autorka kontroverzních, sociálně-politicky angažovaných i genderově vypjatých her, poznalo ji v neděli pražské publikum jako milovnici módy. Byť velmi uštěpačnou a sebeironickou.
Její tragikomedií Světlo v krabici otevřel soubor D'haus dvaadvacátý ročník Pražského divadelního festivalu německého jazyka.
Prvního jevištního provedení textu se s ohledem na jeho téma příznačně ujalo divadlo z Düsseldorfu, německého centra módy. Nositelka Nobelovy ceny za literaturu, jejíž hry se v tuzemsku v minulosti sporadicky objevovaly v repertoáru Divadla Komedie nebo i Národního divadla a v současnosti je uvádí především Studio Hrdinů, však také v rámci lifestylového biotopu dokáže chytře provokovat a poťouchle bavit.
Inscenovat jelinekovské "divadlo proti divadlu" není snadné. Z podstaty se vzpírá dramatice tradičního typu, neboť je založeno na obsáhlých asociativně vrstvených verbálních plochách a nemá klasický děj. Vyžaduje to odvahu experimentovat a režiséra proměňuje de facto v regulérního spoluautora hry.
Režiséru Janu Philippu Glogerovi se díky důslednému konceptu, takřka filmovému scénickému řešení i vynikajícímu ansámblu sedmi hereček ve věku od deseti do sedmdesáti let podařilo vytvořit obrazově mimořádně vytříbené představení.
Na německý festival vtrhla módní policie
Herečky, které v průběhu kolážovité hry střídají více či méně výstřední kostýmy, včetně zvířecích převleků, spolu nevedou takřka žádné dialogy.
Jejich dlouhé intertextuální monology o luxusních značkách, závislosti na shoppingu, nedokonalých postavách, děravých svetrech a o touze po sebeoptimalizačním připodobňování se topmodelkám v titěrných bikinách jsou namířeny výhradně do publika. Hned na začátku představení se dokonce zmocní kabelky jedné z divaček a veřejně ji pohaní, protože je "out" − tato invazivní akce je ale možná předem domluvená.
Scénografka Marie Rothová hrací prostor horizontálně rozdvojila, podobně jako režisér David Jařab ve své sugestivní inscenaci jiné hry Elfriede Jelinekové, nazvané Rechnitz − Anděl zkázy, kterou nastudovalo v roce 2013 Slovenské národní divadlo. Do přední části jeviště umístila silnici lemovanou stromky, keříky a kameny. O stupeň výš postavila bílou, sterilně zařízenou moderní vilu s několika skleněnými posuvnými dveřmi, připomínající jakési akvárium.
Herecká akce probíhá odděleně v jedné, nebo druhé části. Když se ale v určité chvíli obě úrovně paralelně začnou propojovat, dostává groteskní "videofashion" až mrazivě přízračnou atmosféru.
Elfriede Jelineková: Světlo v krabici
D'haus (Düsseldorfer Schauspielhaus)
Režie: Jan Philipp Gloger
Praha, Nová scéna ND, 19. listopadu 2017
Vysmívat se snobsky nablýskanému světu předražených modelů a luxusních butiků může zvenčí jistě leckdo, v případě Elfriede Jelinekové je ale zásadní, že ona sama je vášnivou vyznavačkou takzvané haute couture, tedy exkluzivního oblečení šitého na míru. Text je proto velmi osobní a zasvěcený. Překypuje pozoruhodnými detailními postřehy, přitom je odlehčen sarkastickou nadsázkou. Absurdní úvahy o "nenositelných" róbách návrhářů typu Rei Kawakubové autorka mísí s myšlenkami filozofa Martina Heideggera, ale také s ekologicko-sociálními aspekty módy nebo s narážkami na současnou imigrantskou vlnu.
Světlo v krabici je důvtipná intelektuální hříčka, byť poněkud zdlouhavá. Představení trvá takřka dvě hodiny a hraje se bez přestávky, takže diváci mohou být oním nepřetržitě se valícím proudem monologů s mnoha odkazy až přehlceni. Přesto je esenciální ukázkou moderního německého divadla, pověstného skvěle sehranými hereckými výkony, vynalézavou scénografií a odvážnou dramaturgií, jež reflektuje aktuální společenská témata.
Mondénní svět módy autorce slouží jako metafora pomíjivosti krásy a života, ale rovněž neukojitelné nenasytnosti konzumní společnosti, kde "zákon orgie velí si užívat".
Na německý festival vtrhla módní policie
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist