V jedné ze svých nejkrutějších komedií Něco za něco William Shakespeare svlékl pokrytectví moci do naha. Inscenace této hry v režii Poláka Jana Klaty, která měla předevčírem premiéru v pražském Divadle pod Palmovkou, klasikův příběh přitvrzuje obnaženou brutalitou, černou groteskou a iritujícím zvukem.
Děj plný znejisťujících zápletek a filozofujících dialogů je podobenstvím, které odkazuje k biblickému "oko za oko, zub za zub". Zároveň slouží jako úvaha o právu světské moci soudit a trestat, o zneužívání práva ve prospěch toho, kdo jej uplatňuje. Shakespearova temná komedie zpochybňuje vlastně vše, oč se lidská společnost opírá, dokonce poukazuje i na paradoxní povahu ctnosti.
V Klatově verzi temnotě předlohy odpovídá i depresivně černá scéna uspořádaná podle půdorysu alžbětinského jeviště, horizontu dominují dvě spuštěné oprátky. Prostor − po stranách ohrazený odpornými plastovými ploty a naplněný tvrdou, agresivně zesílenou hudební kulisou − od začátku nevěstí nic dobrého.
Jan Klata text Shakespearovy komedie zkrátil, upravil a přiléhavě opepřil vulgarismy i současným jazykem. Drží se jeho smyslu, ale zjednodušuje, přidává na razanci i přímočarosti, což se týká také překvapivého pojetí některých postav. Jako v jiných svých inscenacích provokativní režisér používá expresivní pohyb nebo popkulturní odkazy. Důsledně a naturalisticky na scéně ukazuje obludnost, kterou si u Shakespeara lze jen domýšlet. Jako by chtěl publikem otřást do hloubky a násilnou podstatu moci ho nechat fyzicky pocítit.
Jan Vlasák hraje Knížete, hybatele, který se až dětinsky baví svou neomezenou mocí. Oblečený v bílém "barokním" oděvu s dlouhou parukou je ztělesněním dobových představ o vládci z boží vůle. Naoko opouští město a předává vládu ambicióznímu Angelovi s tím, aby ctil zákony a prosazoval je. V převlečení za mnicha ovšem voyeursky sleduje, jak jeho pověřenec podléhá mocenským svodům.
Polský režisér Jan Klata příští měsíc oslaví pětačtyřicáté narozeniny. Pracoval již v Düsseldorfu, Berlíně, Bochumi či moskevském MCHATu. Třikrát byl hostem Mezinárodního festivalu Divadlo v Plzni: s bochumským Hamletem, Oresteiou v podání Starého Teatru Krakow a Hrou o matce a vlasti, kterou zde uvedl Teatr Polski Wroclaw. Před dvěma roky Ibsenova Nepřítele lidu uvedlo Divadlo pod Palmovkou v rámci svého Palm Off Festu.
Za Angelem přichází novicka Isabela, aby poprosila o milost pro svého bratra − byl odsouzen na smrt, neboť přivedl dívku do jiného stavu. Angelo však výměnou za milost žádá, aby se mu ctnostná Isabela odevzdala.
Tereza Dočkalová v roli Isabely s málokdy vídanou lehkostí "tančí" režisérovy extrémní představy o extázi víry. Bezprostředně přistupuje ale také k shakespearovským veršům a přesně vystihuje onu jakoby stále udivenou a urputnou logiku ctnosti.
Jan Teplý coby Angelo naopak dobře načrtává portrét ctižádostivého manažera, uspokojujícího své sexuální potřeby pragmaticky, s prázdným pohledem a bez stopy emocí. Úhledné monstrum oblečené v byznysovém obleku pošitém perlami zlidšťují okamžiky strachu a nejistoty.
Převlečený Kníže v podání Jana Vlasáka nakonec vše nastraží tak, aby se Angelovi místo Isabely poddala dívka, kterou kdysi opustil, protože přišla o věno. Zdá se, že dobro zvítězilo a zlo bylo potrestáno. Hlas osvíceného Knížete zní odkudsi shůry jako vůle boží. Nakonec s Isabelou zůstane na scéně sám a nabízí jí ruku.
Shakespeare nechává konec otevřený. V Klatově inscenaci se však starý kníže pomalu svléká. Závěr je to dlouhý a díky Vlasákově suverénní, na české poměry hodně odvážné interpretaci hned tak nezmizí z paměti.
Extrémně silných obrazů je v inscenaci mnoho. Imaginace Jana Klaty se svobodně, a často s poťouchlým humorem, pohybuje napříč časem a prostorem. Například proutník Lucio se na scéně objevuje polonahý v "kostýmu" plavčíka pobřežní hlídky a na konci je potrestán souloží se sexuální pomůckou: do zákulisí odskáče na gumové panně, vleže za pomoci kopulačních pohybů.
William Shakespeare: Něco za něco
Režie: Jan Klata
Divadlo pod Palmovkou, Praha, premiéra 27. ledna, nejbližší reprízy 5., 13., 20. a 26. února
Komentářem na téma trest smrti je scéna, v níž se demonstruje poprava na elektrickém křesle − groteskně, až mrazí.
Klatova inscenace rozhodně není prvoplánovou provokací, za niž ji část zkoprnělého publika na premiéře zjevně považovala. Režisér zkoumá témata Shakespearovy hry poctivě a do hloubky, byť možná pro české publikum trochu hermeticky. Zasvěcení v ní přirozeně mohou číst odkazy na polskou vládu strany Právo a spravedlnost, která omezuje liberální svobody a zaštiťuje se při tom tradicí a vírou.
Režisér Klata s ní má osobní zkušenost. Po pěti letech úspěšného šéfování Národnímu Starému divadlu v Krakově, mnoha prestižních oceněních a zahraničních hostováních byl vloni na podzim ministerstvem kultury odvolán z funkce.
Jeho inscenace Něco za něco má ovšem i obecnější rovinu a k jejímu vnímání české publikum nepotřebuje znát polské reálie. Stačí trochu otevřenosti. Klata zviditelňuje pokrytectví moci, která se pod záminkou obnovy zákonnosti dopouští násilí. Je to ďábelský, temný svět. A byla by škoda, kdyby si ho české publikum − zpravidla bažící hlavně po bezzubé laskavosti − nechtělo pustit k tělu.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist