Google v roce 2016 − novější údaje zatím nejsou − v Česku oficiálně vydělal 15 milionů. Rok předtím tato globální internetová velmoc u nás nevykázala ani desetimilionový zisk a podle toho také odváděla daň. Naproti tomu jeho přímá konkurence, český Seznam, v obou letech platila daň z více než miliardového zisku. Přitom americký gigant je jedničkou českého trhu už od roku 2011 a i díky tomu, že naprostá většina chytrých telefonů je postavena na jeho systému a jeho službách, náskok dál zvyšuje. Přesto vykazuje o řád nižší tržby a o dva řády nižší zisky. Čím to? Jednoduše proto, že naprostá většina tržeb protéká přes irskou pobočku. A tam ho, díky různým fíglům a specifickým dohodám, daně také moc nezatěžují.

Podobné triky využívají další globální hráči včetně digitálních es, jako jsou Apple, Facebook či Microsoft. Vedení jejich poboček vysvětluje, že je to tak v pořádku, protože přece na lokálních trzích kromě obchodníků lidi prakticky nemají a jádro jejich činnosti generující mnohamiliardové zisky je jinde. Ovšem vzhledem k rostoucímu podílu digitální ekonomiky je protiakce nevyhnutelná. A protože jednotlivé státy jsou dlouhodobě bezmocné, musí se rozhoupat Brusel.

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se