Před čtyřmi lety přijel za Adamem Scheinherrem, který se krátce předtím přestěhoval z jižních Čech do pražských Holešovic, kamarád z Itálie − architekt. A poprosil ho, aby jej provedl Prahou, zejména po kubistických stavbách.

Scheinherr zjistil, že jednu památku s kubistickými prvky má kousek od domu − Libeňský most, který ve dvacátých letech minulého století navrhli architekt Pavel Janák a projektant František Mencl. Italského architekta Libeňský most okouzlil, jen ho překvapilo, v jakém je stavu. "Říkal, že takový most nikde jinde na světě neviděl, a ptal se, proč se o tak krásnou stavbu nestaráme," vzpomíná Scheinherr.

To byl důvod, proč se jednatřicetiletý fyzik začal o Libeňský most hlouběji zajímat. "Zjistil jsem, že ho nejen nechtějí opravit, ale že se ho chystají zbourat a postavit nový, širší," popisuje Scheinherr. Zajímalo ho, proč se má most rozšířit, a chtěl po magistrátu dopravní koncepci. "Honili mě od čerta k ďáblu, říkali, že ji nikdo nemá, že byla skartována," říká.

Praha a její mosty

◼ V posledních měsících se naplno projevily problémy okolo pražských mostů, které způsobila v minulosti zanedbaná údržba. Policie stále vyšetřuje, proč se loni v prosinci zřítila trojská lávka, ve velmi špatném nebo havarijním stavu je podle zprávy Technické správy komunikací 26 mostů a lávek vlastněných hlavním městem – mezi nimi Palackého, Karlův či Libeňský most.

◼ Problémy má i železniční most na Výtoni, který se pravděpodobně bude muset zbourat a postavit náhradní. Ten ale nevlastní Praha, nýbrž Správa železniční dopravní cesty.

Při svém pátrání zjistil, že už v roce 2004 město nechalo nový most naprojektovat a v roce 2013 odsouhlasilo dvoukolovou soutěž na jeho zhotovitele. Rada města odhadla cenu na 1,9 miliardy korun bez DPH. Samotný most měl ale spolknout jen čtvrtinu, zbytek měl padnout na rozšíření komunikace v okolí mostu a nájezdy do připravovaného tunelu pod Palmovkou. Formálně se sice mluvilo o rekonstrukci, ale z původního mostu měly zůstat jen pilíře. Nová konstrukce měla být o několik metrů širší, aby se tam vešly další dva pruhy pro auta. Ze stavebního povolení pak Scheinherr zjistil, že pro rok 2010 se předpokládal provoz 28 500 aut denně − a při počtu nad 25 tisíc aut denně se dle normy doporučuje mít v každém směru dva pruhy.

"Počet aut na mostě ale klesá a v posledních třech letech byl 17 tisíc denně," poukazuje Scheinherr. S několika známými − architekty či dalšími experty − proto začal organizovat petice za záchranu mostu, a v roce 2015 dokonce založil iniciativu Libeňský most Nebourat, Nerozšiřovat. "Bourání takové památky, jediného mostu s kubistickými prvky na světě, je neodůvodněné. Navíc jsem přišel na to, že nikdo neprohlásil, že je neopravitelný," vysvětluje Scheinherr.

Most se rekonstruoval již jednou, v roce 1984. Práce však tehdy nabraly skluz, a aby se stihl znovu slavnostně otevřít spolu s dalšími dvěma stanicemi metra, Vltavská a Fučíkova (dnes Nádraží Holešovice), k výročí Velké říjnové socialistické revoluce, opravila se jen tramvajová trať na povrchu. Na vnitřek mostu, který to potřeboval víc, už nedošlo. "Kdyby se to tehdy neodfláklo, dnešní situace by vůbec nenastala," je přesvědčen Scheinherr.

Jak necitlivě tehdy město k mostu přistupovalo (a nadále přistupuje), ukazují například "parazitní" lampy. K původním betonovým lucernám přibyly další ocelové, které jsou na ně nalepeny zezadu a jsou o několik metrů vyšší. "Přitom pokud by bylo potřeba víc světla, mohli dát do těch původních silnější svítidla," poukazuje Scheinherr.

Devět nezávislých expertů

Další oprava se začala připravovat v roce 1996. V roce 2002 však přišla povodeň a po ní se již začalo s přípravou nového mostu.

Článek pro předplatitele
Ještě na vás čeká 70 % článku. Pokračovat ve čtení můžete jako náš předplatitel.

Vedle přístupu k veškerému on-line obsahu HN můžete mít:

  • Mobilní aplikaci HN
  • Web bez reklam
  • Odemykání obsahu pro přátele
  • On-line archiv od roku 1995
  • a mnoho dalšího...

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Přihlásit se

Zajímá vás jen tento článek? Dočtěte si ho za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.