Na pracovním trhu chybí stovky tisíc IT specialistů. Dostat se k nějakému z nich lze dnes prakticky jen prostřednictvím headhunterů, jejichž úkolem je přesvědčit ajťáky, že právě oni by v dané pozici byli spokojení.
Strategie lovců hlav bývají různé, někteří z nich mohou svým přístupem potenciální kandidáty odradit. Ajťákům neváhají volat i o víkendech, hromadně rozesílají pracovní nabídky − a to i těm, kteří s požadovanou technologií nedovedou pracovat. Tím je ale často otráví tak, že ze světa sociálních sítí utíkají. Ti, kteří na sociálních sítích zůstanou dohledatelní, pak dostávají i několik pracovních nabídek denně.
Někteří headhunteři dokonce přišli s neférovými triky. Podle Daniela Krause, seniorního programátora z STRV, řada lovců hlav používá různé techniky, jak lidi přimět otevřít jimi zaslané e-maily. "Přidávají například zkratku Re: před předměty svých e-mailů, čímž vyvolávají dojem, že už jsme byli v delším kontaktu. Nebo do mailů píšou fráze jako na základě naší předešlé komunikace, která ale nikdy neproběhla. Těmito praktikami nikdy neuloví žádného poctivého a kvalitního vývojáře," míní Kraus.
Až ke smazání účtu na LinkedInu dovedly nefér praktiky lovců hlav Bence Nagyho, seniorního softwarového inženýra v Kiwi.com. Dříve jej lovci hlav oslovovali denně, nyní už jen párkrát za měsíc. "Vadí mi například, že mi neumí říct, proč bych se zrovna já na pozici hodil. Mám z toho spíš pocit, že nabídky posílají každému, na koho mají kontakt," myslí si Nagy.
Již zmíněnému vývojáři Krausovi se headhunteři ozývají zhruba patnáctkrát za týden. Kromě pozic v tuzemsku dostává i nabídky práce v Německu, Velké Británii nebo Nizozemsku. To jsou země, kde prudce roste startupová komunita. "Z Facebooku nebo z Googlu mě zatím nikdo nekontaktoval, což se ani nedivím, protože má veřejná profesní on-line stopa zatím není příliš detailní. Neočekávám, že bych dostal nabídku snů na LinkedInu, profil tam mám spíš pro zábavu," říká.
Profil ze zmíněné sociální sítě zatím neplánuje mazat. Vývojář si vypnul upozornění a síť navštěvuje jen občas. Hromadu nabídek tak prochází najednou. Navíc na LinkedInu neuvádí příliš mnoho informací.
Headhunteři tak na něj cílí pravděpodobně jen proto, že strávil v jedné firmě pět let, což je v oboru IT nezvykle dlouho. Někteří lovci hlav proto mají pocit, že se po tak dlouhé době už bude chtít poohlédnout po nové pozici.
"Kdybych si do profilu vyplnil všechny své role a projekty, na kterých jsem spolupracoval, počet oslovení by určitě ještě vzrostl," myslí si. Dodává také, že se na srazech IT specialistů setkává s vrstevníky, kteří vystřídali už pět zaměstnavatelů.
Co se dočtete dál
- Jak headhunteři u IT specialistů vyvolají zájem?
- Co ajťáky drží ve firmách?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.