Nechme politiku, která nyní povolebně cloumá společností, koňům, protože mají větší hlavu, a věnujme se opět něčemu podstatně důležitějšímu – vzdělávání. Školství je trvale v depresi, nikdo neví co s ním, a tak se zkouší všechno, snad kromě zaříkávání. Pokud se něco brzo nezmění (k lepšímu), budeme společností negramotných ve smyslu schopnosti přemýšlet a uvažovat. Národní ústav pro vzdělávání to vzal z gruntu a pracuje na nových školních osnovách. Základním nástrojem je redukce učiva.

Znelíbil se například Ohmův zákon. Ten se v učebnicích cituje zpravidla jako: "Je-li napětí na koncích vodiče stálé, je proud nepřímo úměrný odporu vodiče." Web je plný formulací tohoto typu, kdy se stálost napětí, proudu či odporu objevuje příliš často. Jenže to je fatální chyba! Ohmův zákon praví, že

I=U/R

neboli proud je přímo úměrný napětí a nepřímo odporu. Tečka, nic o stálosti veličin neříká. Ani nemusí, protože obsahem tohoto zákona je právě a jedině ona závislost I, U a R. Analýzou citací vyjde na povrch, že tvrzení o stálosti zaměňuje přímou (nepřímou) úměrnost či lineární (nelineární) závislost a vztah oněch tří veličin. Jenže i v případě, že I, U a R se mění v čase, platí uvedený vztah v každém okamžiku, tedy

I(t)=U(t)/R(t).

Zbývá vám ještě 60 % článku

Co se dočtete dál

  • Řada úloh má špatně formulované zadání. Má to vliv na výuku?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se