Jeden z pádných důvodů je z oblasti obchodní psychologie: položíte-li před někoho papír s nabídkou nebo vizuálně poutavé představení produktu, je podstatně pravděpodobnější, že se jím bude zabývat, než že otevře e-mail s přílohou. To neznamená, že kancelářský tisk a nakládání s dokumenty neprochází zásadními změnami. V souvislosti s digitalizací podniků sice klesá počet vytištěných stran, ale v papírové podobě stále přetrvávají téměř dvě třetiny dokumentů. Firmy však stále častěji namísto investic do vlastních zařízení volí zajištění tisku externími dodavateli tiskových služeb.

V České republice ve firmách nad 100 zaměstnanců dosahoval loni podíl dokumentů v papírové podobě 60 procent. Podle výzkumu mezinárodní analytické společnosti IDC tyto firmy očekávají snížení tohoto podílu na 50 procent. Rychlejší tempo přechodu na bezpapírové procesy se očekává v oborech v digitalizaci spíše pokulhávajících − maloobchodu a velkoobchodu, školství a veřejné správě. Tisk však stále zůstává velmi důležitou součástí podnikových IT strategií.

Vývoj trhu tiskových zařízení v ČR se příliš neliší od celosvětového trendu − v roce 2017 stagnoval z hlediska hodnoty i počtu dodaných kusů. V souvislosti s ekonomickým oživením je patrný trend investic do výkonnějších tiskových zařízení s nižšími provozními náklady a do zařízení umožňujících zároveň digitalizaci dokumentů. Globální trh tiskáren, multifunkčních zařízení a digitálních kopírovacích strojů o formátu A4 až A2 podle IDC v loňském roce zaznamenal růst o pouhý necelý procentní bod, přičemž o růst se podělili čtyři největší hráči HP, Canon, Epson a Brother, kteří společně zaujímají 85 procent trhu, ostatní zaznamenali stagnaci nebo pokles objemu prodeje.

70 %

V segmentu barevných multifunkčních zařízení formátu A3 tvoří barevný tisk téměř 70 procent všech výtisků, v segmentu barevných multifunkcí a tiskáren formátu A4 tvoří barevný tisk pouze 15–20 procent.

Objem barevného tisku stoupá, cena klesá, ale sledování nákladů pokulhává

Ačkoli trh tiskových zařízení jako celek stagnuje, mění se jeho struktura, mimo jiné v souvislosti s dlouhodobým růstem zájmu o barevný tisk. Podle údajů od výrobců tiskáren představuje barevný tisk 15−30 procent celkového objemu tisku, v závislosti na velikosti a typu organizace, nastavení interních pravidel, ale také na typu a formátu zařízení, a tedy účelu tisku. V ČR v segmentu barevných multifunkčních zařízení formátu

A3 tvoří barevný tisk téměř 70 procent všech výtisků, v segmentu barevných multifunkcí a tiskáren formátu A4 tvoří barevný tisk pouze 15−20 procent.

"Vzestup barevného tisku je do určité míry paradoxem, protože v běžné administrativě téměř v každé firmě stačí černobílý tisk. Samozřejmě například marketingové materiály je potřeba tisknout nejen barevně, ale také ve špičkové kvalitě. Celkově však objem barevného tisku roste jednak proto, že barevná zařízení i jejich provoz jsou mnohem dostupnější než dříve, jednak proto, že firmy mnohdy náklady na tisk příliš neřeší, ačkoli by měly," upozorňuje Veronika Brázdilová, generální ředitelka společnosti Xerox.

Zbývá vám ještě 60 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se