Přes mobil či počítač už Češi běžně na internetu sledují své pojistné smlouvy nebo si vyřizují likvidaci škod nebo povinné ručení. U podobných digitálních inovací, které klientům zjednodušují život, ale pojišťovny zůstat nehodlají. A to už proto, že moderní technologie neposlouží jen většímu komfortu zákazníků, ale také jim samotným.

"Rozvoj digitalizace a robotizace přináší pojišťovnictví množství výhod. Zrychluje proces likvidace pojistných událostí a přispívá také ke snížení rizik pojistných podvodů," říká šéf České asociace pojišťoven Jan Matoušek.

Příkladem technologie sloužící k lepšímu odhalování podvodů jsou třeba drony, které si už řada tuzemských pojišťoven začala pořizovat. "Podstatné procento klientů si například po vichřici přidá škodu na majetku, kterou už měli dřív. Díky dřívější inspekci dronu, který stav domu ověřil už před podpisem pojištění, se takové podvody mohou snadno odhalit," vysvětluje Jaroslav Peyerl, expert české pobočky IBM na finančně-technologické projekty.

2,3 miliardy USD

činily loňské globální výdaje na nákup digitálních technologií v pojišťovnictví podle analýzy IT společnosti Accenture. Meziročně výše takových výdajů vzrostla o 39 procent.

75 procent

světových pojišťoven považuje podle letošní analýzy poradenské firmy PwC za důležité nabízet svým klientům nové služby vzniklé za pomoci inovativních technologií.

68 procent

respondentů z řad zástupců pojišťoven podle šetření PwC uvádí, že jejich společnost letos zavede technologii blockchainu.

Inovace neslouží jen k trestání pojistných hříšníků. Prospívat naopak mohou solidním klientům, kterým šetří spoustu starostí. To například platí pro systémy takzvaného internetu věcí, v rámci něhož si mohou různá zařízení předávat cenné informace. "Existují už třeba záplavová čidla, která upozorňují na přetečení pračky a tím brání větší škodě v domácnosti," dává příklad Martin Žáček z Uniqa pojišťovny. Dodává, že cena záplavových senzorů je zatím poměrně vysoká. "Dá se ale čekat, že až se více rozšíří, tak se jejich ceny sníží na přijatelnou hodnotu."

Z hlediska pojišťoven je klíčový sběr informací o osobě klienta či o jeho majetku, aby mohly správně zvážit rizikovost pojistky a následně ji vhodně nacenit. Velkým pomocníkem jim v tomto směru jsou automatické systémy na sběr a analýzu dat.

Z informací předávaných různými sportovními či zdravotními aplikacemi tak mohou pojišťovny třeba získávat informace o fyzickém stavu klienta, který si u nich sjednává životní pojištění. Podle toho je pak možné dávat lepší ceny těm, kteří se o své zdraví více starají. Problém ovšem představuje fakt, že se životní pojištění uzavírá na desítky let.

Zbývá vám ještě 40 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se