Zkuste si malý test. Kolikrát jste za poslední půlrok volali taxi telefonem a kolikrát jste si ho objednali přes aplikaci v telefonu? Já už jsem s dispečinkem nehovořil ani nepamatuji. Vyhovuje mi pohodlí (nemusím čekat na lince a doufat, že obsluha bude v dobré náladě), možnost volby (typ vozu, hodnocení), přehled a kontrola (kde taxi je, účtenky v e-mailu) a nižší cena za jízdu… Taxislužba, která neprošla takovou transformací, má dnes zřejmě méně zákazníků než řidičů.
Takzvaná uberizace se ne náhodou stala synonymem prudkých změn byznysu a ekonomiky v důsledku rychlého rozvoje digitálních technologií. Každé odvětví zasahuje tato disrupce jinak − někde (podobně jako Uber) zcela redefinuje trh, jinde z produktu, který jsme dříve toužili vlastnit, činí nárazovou službu nebo zjednodušuje prodejní kanál a eliminuje zbytečné prostředníky.
Co se dočtete dál
- V placené části se dočtete:
- Očekávají české firmy změny na trhu, nebo spíše ne?
- Jak se v postoji k proměnám trhu a chutí být lídrem změn liší Česko proti zahraničí.
- Která česká firma z oboru umělé inteligence ukazuje cestu a jakou.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.