Známý strojvedoucí Michal Kopťár končí v Českých drahách. Propagátor železnice, kterého na sociálních sítích sledují tisíce lidí, podal výpověď kvůli stále častějším vynucovaným přesčasům. Současně podepsal smlouvu s konkurenčním RegioJetem Radima Jančury. "Již nevidím možnost vést osobní život paralelně s tím pracovním, a ačkoliv lidi chybí, dráhy to neřeší," napsal před časem na svém Twitteru.
Na problém přesčasů upozorňují také odboráři v rámci právě probíhajícího kolektivního vyjednávání. "V některých regionech jsou čerpány přesčasy až do maximální výše, kterou umožňují zákonné limity. Jen díky tomu je možné zajistit nasmlouvané spoje," řekl HN člen odborů, který nechtěl být jmenován. Dokud kolektivní jednání neskončí, nesmí se ani jedna ze stran k jeho průběhu vyjadřovat.
Největšímu železničnímu dopravci chybí stovky strojvedoucích. "Ročně přijmeme přibližně 220 nových adeptů. Drtivou většinu z nich tvoří nováčci, které si firma sama a za své prostředky připraví," popisuje mluvčí Českých drah Radek Joklík. Zaučení nováčka trvá minimálně devět měsíců a stojí okolo milionu korun.
Co se dočtete dál
- V placené části textu se mimo jiné dozvíte, s jakými dalšími profesemi má po personální stránce největší český železniční dopravce potíže, jak situaci mohou proměnit i v září zavedené slevy pro studenty a seniory a jak na podobné problémy reagují soukromí dopravci.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.