Jednoho obvykle potěší, když na internetu najde značkový výrobek za nízkou cenu. Většinou si to zákazníci vysvětlují tak, že e-shop s menšími náklady na provoz či mzdy si může dovolit jít s cenou níž než kamenný prodejce. Radost ale přejde, když poštou dorazí například parfém, který sice vypadá stejně jako značkový výrobek, ale voní jinak. Parfém může být prošlý, spíš ale půjde o padělek, který má jiné složení než originál.

 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.
 | Předplatné HN+ je zcela bez reklam.

"Koupil jsem si dvě toaletní vody, vydržely na pokožce sotva dvě hodiny, pak po nich nebylo ani památky," stěžuje si například Martin Steiner na český e-shop Notino v diskusi na webu Heureka.cz. "Ve stejný den, kdy jsem vám tyto nekvalitní produkty vrátil, jsem je znovu koupil v kamenné parfumerii. Voněly celý den a vydržely i bazén," popisuje zákazník. Společnost Notino se brání a odkazuje například na roční období, ve kterém zákazník parfém vyzkoušel. Nařčení, že prodává padělky, ovšem odmítá. Na svém webu uvádí, že "veškerý sortiment nakupuje od oficiálních distributorů a certifikovaných dodavatelů". Podobně reagují i další on-line prodejci.

Internet je ale plný stížností nespokojených zákazníků − a statistiky ukazují, že jsou mnohdy opodstatněné. Například Úřad Evropské unie pro duševní vlastnictví loni v červnu zveřejnil studii, která zkoumala ekonomické dopady spojené s výskytem padělků v odvětví kosmetiky mezi roky 2012−2015. Zpráva uvádí, že prodej kosmetiky ve všech státech EU kvůli padělkům poklesl průměrně o devět procent. Roční ztráty prodejců v tržbách dosáhly 5,8 miliardy eur. V přímé souvislosti také zaniklo 61 tisíc pracovních míst a poklesl i výběr daní a odvodů sociálního zabezpečení o dvě miliardy eur. Hospodářské škody se nevyhýbají ani Česku. Z analýzy vyplývá, že kosmetika je pátým nejčastěji padělaným zbožím. Roční ztráty tržeb tuzemských prodejců kvůli padělkům dosahují zhruba 1,4 miliardy korun.

Zbývá vám ještě 50 % článku

Co se dočtete dál

  • V placené části se dozvíte:
  • Jaké je zdravotní nebezpečí, které hrozí u padělků?
  • S jakými dalšími podvody se můžete setkat v e-shopech?
  • Jaká byla přelomová žaloba německého dodavatele výběrové kosmetiky?
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Všechny články v audioverzi + playlist
Máte již předplatné?
Přihlásit se