Radikální změnu oznámila švédská automobilka Volvo Cars. Omezí maximální rychlost všech svých nových vozů na 180 kilometrů za hodinu. Jejím cílem je od roku 2020 snížit počet smrtelných nehod a havárií s těžkým zraněním na nulu. "Díky našim průzkumům víme nejčastější příčiny, kvůli kterým dochází v našich autech k vážným zraněním. I když omezení rychlosti nevyřeší všechny problémy, vyplatí se, i kdyby zachránilo jen jeden jediný život," uvedl šéf automobilky Håkan Samuelsson.

Firma Volvo, kterou vlastní čínská skupina Geely, oznámila novou politiku omezení rychlosti v předvečer autosalonu v Ženevě, kde představí model ­Polestar 2.

Počínaje rokem 2020 by v žádném novém voze Volvo neměl nikdo utrpět smrtelné ani velmi vážné zranění. Cíle programu nazvaného Vize 2020 ale podle Samuelssona nebude možné splnit, aniž by firma nerozšířila pole působnosti i na chování řidiče.

Kromě omezení rychlosti Volvo hodlá nasadit kamerovou technologii, která bude nepřetržitě monitorovat stav řidiče a jeho pozornost, aby se zabránilo v řízení lidem, kteří se na jízdu plně nesoustřeďují nebo jsou opilí. Právě to jsou vedle rychlosti další dva hlavní důvody nehod. "Chceme zahájit dialog o tom, zda mají mít automobilky právo, či dokonce povinnost instalovat zařízení, které mění řidičovo chování, a pomáhá tak předcházet například jízdě nad povolený limit nebo řízení v opilosti," dodal Samuelsson.

Řidič, který je rozptylován mobilním telefonem nebo jiným způsobem, se plně nesoustřeďuje na řízení, což je další příčina smrtelných dopravních nehod. V mnoha ohledech jsou tito řidiči stejně nebezpeční jako opilci za volantem, doplnil Samuelsson. Automobilka rovněž hledá možnosti, jak spojit chytrou technologii pro omezení rychlosti s technologií monitorování prostoru, v němž se vůz pohybuje, aby její vozidla mohla v budoucnu automaticky omezovat rychlost v blízkosti škol a nemocnic.

Politika rychlostního limitu ale podle agentury Reuters nebude platit úplně ve všech zemích, kde se budou vozy prodávat. Na některých trzích bude možné zařízení vypnout. Příkladem je Německo, kde se na dálnicích běžně jezdí rychlostí 200 i více kilometrů za hodinu.

Podle britského deníku Guardian je Volvo první značkou, která ve větším měřítku plánuje rychlostní limit zavést. Podobná technologie byla v minulosti instalována do některých rychlých aut v Německu. Limit byl ale výrazně vyšší. Výjimku z omezené rychlosti budou mít policejní vozy.

Skupina Volvo Cars ve finančním roce 2018 prodala po celém světě 642 253 vozů, což proti roku 2017 znamená zvýšení prodeje o 12,4 procenta. Provozní zisk před úroky a zdaněním firma zvýšila na 14,2 miliardy švédských korun (34,6 miliardy Kč) ze 14,1 miliardy v předchozím roce. Tržby v tomto období vzrostly na 252,65 mi­liardy SEK z 208,65 miliardy v roce 2017.