Zákaz Boeingů 737 MAX 8 v evropském vzdušném prostoru se aerolinky snaží vyřešit tak, že dotčená letadla nahradí jinými stroji, aby nemusely rušit řadu naplánovaných letů. Nemusí se jim to však podařit dostatečně rychle. Důsledky nedělní letecké katastrofy v Etiopii proto pocítí řada cestujících, kteří si u aerolinek provozujících uzemněné stroje koupili letenky, nebo i ti, kteří se chystali vyrazit na zájezd prostřednictvím některého z charterových letů najímaných cestovními kancelářemi.

Zatímco ještě v úterý bylo rozhodnutí nelétat se stroji Boeing 737 MAX 8 na jednotlivých aerolinkách a o případné kompenzaci za zrušený let by se dala vést právní jednání, nyní je podle slov konzultanta týmu leteckých a dopravních služeb společnosti Deloitte Jakuba Habarty situace jasná.

Od chvíle, kdy Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) zakázala létat zmíněným strojem nad Evropou, se už z pohledu leteckých dopravců jedná o takzvanou neočekávatelnou událost a jejich klienti tím ztrácí možnost získat odškodnění za zrušení svých letů.

S tím souhlasí i Věra Janičinová, obchodní ředitelka prodeje letenek Student Agency. "Zatím se omezení dotklo jednotek cestujících. Pokud zákazník už započal cestu, obvykle řeší změny již přímo s leteckým dopravcem," vysvětluje.

Podle ní se nedá říci, že by zákazníci, kterým byl let zrušen ještě před rozhodnutím EASA, měli automaticky na kompenzaci nárok. Radí tak klientům cestovních kanceláří, aby v případě nejasností kontaktovali se svými dotazy přímo prodejce letenek.

Za pravdu jí dává i server Vaše nároky, specializující se na vymáhání kompenzací, který HN potvrdil, že je zrušení letů kvůli problémům s typem letadla opravdu neočekávatelná událost.

Nicméně zatímco na finanční kompenzaci klienti zrušeného letu nárok nemají, na ostatní práva dosáhnou. "Cestující se zrušeným letem z důvodu odstavení Boeingu 737-8 MAX má nárok na náhradní spojení nebo refundaci letenky, ubytování a občerstvení, pokud již započal cestu," dodává Janičinová.

Podle Habarty se plošného rušení letů u aerolinek provozujících zmíněný typ boeingu lidé bát nemusí. "Těch letadel u nikoho nelétá tolik, aby nebyla možnost je nahradit. Ať už v rámci rezerv, či pronájmů letadel včetně posádky, údržby i pojištění," řekl.

Lidem, kteří v nejbližší době plánují někam cestovat letadlem, doporučil sledovat informace na webových stránkách dopravců či odlety na letišti.

Největšími uživateli zmíněných letadel v Evropě jsou Norwegian Air Shuttle, tedy norská nízkonákladová společnost, na druhém místě je britsko-německá TUIfly. Třetím z největších uživatelů je česká firma Smartwings.

Při zrušení či zpoždění letu, za které je odpovědný dopravce, má cestující v Evropské unii nárok na tři výše kompenzace. Ty se vztahují k délce letu a zpoždění. Další odškodnění se týká občerstvení a ubytování.