V Británii poprvé zakázali dvě reklamy na základě nového pravidla, které nedovoluje při propagaci výrobků přisuzovat mužům a ženám stereotypní role. Podle regulačního úřadu, který v zemi na reklamy dohlíží (ASA), se nepatřičná klišé objevila v reklamách amerického výrobce potravin Mondelez a automobilky Volkswagen.

V prvním případě dva muže v jídelně výrobek zaujme natolik, že jeden z nich zapomene své dítě na jedoucím vydávacím pásu. Jde o reklamu na sýr Philadelphia.

Druhý klip propaguje elektrický automobil Golf sérií záběrů na muže při nejrůznějších činnostech a končí pohledem na ženu tiše sedící na lavičce vedle kočárku.

Na reklamu k sýru úřad ASA obdržel přes 120 upozornění. Podle autorů stížností klip nesprávně naznačuje, že se muži nedokážou dostatečně postarat o své děti a jsou schopni je ohrozit.

Na reklamu Golfu si stěžovali tři lidé. Podle nich je nesprávně naznačováno, že zatímco nebezpečné aktivity náleží mužům, přísluší ženám pasivní role či péče o dítě.

Obě firmy se snažily obhájit. Zástupci Mondelezu v Británii tím, že klip byl míněn jako žert, neboť muž na konci dítě zachytí a pošeptá mu "Tohle mamince neřekneme". ASA ale souhlasil se stěžovateli, protože reklama prý z mužů činí nepozorné nešťastníky. "Reklama se ve své stávající podobě nesmí znovu objevit," uvedl úřad v rozhodnutí.

Volkswagen považuje kritiku za neporozumění obsahu reklamy. Má prý ukázat schopnost člověka přizpůsobit se změnám a složitým situacím - na záběrech je muž ve stanu na útesu, kosmonauti ve stavu beztíže a invalidní atlet při skoku do dálky. Regulátor ale opět souhlasil s kritikou, protože, jak řekl jeho mluvčí: "Být rodičem znamená životní změnu, která vyžaduje značnou dávku přizpůsobení, ale péče o děti je stále stereotypně přisuzovaná ženám."