Banky, pokud spolupracují, mají unikátní předpoklady pro vytvoření úspěšného a široce adoptovaného řešení digitální identity (eID). Mají totiž velké množství uživatelů (ověřených držitelů identit) a zároveň mají ekonomickou sílu, důvěryhodnost i zkušenosti v bezpečnostních a technických otázkách pro implementaci takového řešení. V Norsku, které je považováno za celosvětovou jedničku v oblasti digitalizace, používá BankID 90 procent populace (5,2 milionu lidí) pro přístup k více než 6000 službám veřejného a soukromého sektoru. V roce 2018 tam bylo realizováno více než 750 mi­lionů takových transakcí.

Přínosy pro občany jsou zřejmé. BankID umožňuje univerzální způsob identifikace vůči veškerým digitálním službám (služby eGovern­mentu, soukromých společností, finanční služby, zdravotní služby, školství a podobně). Nabízí jednoduché použití − jedno "heslo" platí pro vše. Zaručuje vysokou bezpečnost použití a ochranu osobních údajů a je dostupné pro všechny a zdarma bez ohledu na používané zařízení a geografickou lokalitu. Zjednodušuje život tím, že omezuje nutnost fyzické přítomnosti a s ní spojených nákladů na dopravu a časových ztrát. Lze je navíc využít k závaznému podpisu elektronických smluv a dalších dokumentů.

Roman Knapp

Je lídrem obchodního oddělení pro sektor finančních služeb společnosti DXC Technology Czech Republic. V Česku zastupuje uskupení Vipps & DXC Technology jako provozovatele řešení BankID v Norsku.

Ve firmách přispívá BankID k digitalizaci procesů, čímž snižuje administrativu, omezuje zbytečné manuální činnosti a zvyšuje efektivitu jejich fungování. Rozšiřuje také dosah nabízených produktů a služeb bez ohledu na bydliště či sídlo zákazníka a nevyžaduje jeho fyzickou přítomnost. Umožňuje nabídnout zcela nové typy produktů a služeb a vytvořit nové způsoby jejich prodeje. Výrazně také snižuje míru krádeží a podvodů. Díky BankID je také možné jednoduše zajistit soulad s legislativou v oblasti ověřování identity zákazníků a ochrany osobních údajů.

Výhody ale přináší také státu a jeho ekonomice. Usnadňuje digitalizaci celé ekonomiky, podporuje vznik a poskytování eGovernment služeb. Podle reálných analýz znamená BankID ekonomický přínos v řádu jednotek procent HDP. Zvyšuje efektivitu fungování státního aparátu, míru bezpečnosti a spolehlivosti elektronických transakcí. Akceleruje inovace a umožňuje vytváření nových digitálních služeb. Tím, že významně omezuje využívání hotovostních transakcí, zvyšuje také transparentnost a snižuje korupci.

Článek byl publikován ve speciální příloze Hospodářských novin.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist