Rok 2019 znamená pro Česko premiéru v podobě stavby prvních ultrarychlých nabíjecích stanic pro elektromobily. Přináší mnohonásobně vyšší rychlost nabíjení umožňující zkrátit zastávku nabíjení na čas blížící se době potřebné pro načerpání paliva na čerpací stanici u běžného spalovacího auta. Do výstavby stanic s výkonem 175 kW se pustily především největší energetické společnosti působící na našem trhu. Zaměřují se především na strategická místa u hlavních dálničních tahů. E.ON svou stanici postavil u dálnice D1 u Humpolce. Do konce roku pak plánuje zprovoznit ještě stanici u hraničního přechodu Rozvadov a chystá také dvojici ultrarychlých stanic na Moravě. ČEZ pak svoji nejrychlejší stanici spustil u svého sídla v Praze a doplní ji bateriovým úložištěm. PRE připravuje spuštění svých stanic hypercharger hned na několika místech při okrajích Prahy.
První Ionity bude i v Česku
V Česku už stojí také trojice rychlých nabíjecích stanic Tesla Supercharger. Ty jsou ale pomalejší než nyní zprovozněné ultrarychlé stanice a použít je mohou pouze vozy Tesla.
V průběhu října ovšem bude u Berouna spuštěna i první velká nabíjecí stanice mezinárodní sítě Ionity, umožňující snadné cestování na dlouhé vzdálenosti i elektromobilům jiných značek, než je Tesla. Síť, za kterou stojí konsorcium automobilek BMW, Daimler, Ford, Volkswagen Group, Hyundai a Kia, aktuálně čítá 151 ultrarychlých nabíjecích stanic rozmístěných napříč Evropou a další stanice velmi rychle přibývají.
350 kW
Činí výkon zatím nejrychlejší dobíjecí stanice v České republice. Současné vozy ji však dovedou využít maximálně z 54 procent.
Za plné nabití elektromobilu u berounské stanice s výkonem 350 kW zaplatí majitel elektromobilu pouze 205 korun. Všechny ultrarychlé stanice všech poskytovatelů disponují jednotným konektorem CCS, který používají prakticky všechny elektromobily s výjimkou vozů Nissan.
Výkonem některé ze zmíněných stanic v podstatě předstihly aktuální vývoj elektromobilů. Plný výkon nabíjecích stanic Ionity, i těch od dalších poskytovatelů, totiž zatím žádný elektromobil nedokáže využít. Rekordmany v nabíjení jsou dosud Tesla Model 3 a Audi e-tron. Ty zvládnou využít výkon zhruba 190 kW, respektive 150 kW.
V České republice je aktuálně registrováno téměř 3000 elektromobilů. V roce 2017 přibylo 400 vozů na elektrický pohon, loni 725 elektromobilů a letos do konce července 443 elektroaut. Odhady dalšího vývoje hovoří počínaje příštím rokem o ročních prodejích v řádu tisíců elektromobilů a plug-in hybridů. Podobně jako v dalších vyspělých zemích Evropy se i v České republice elektrická auta definitivně stávají běžnou součástí zejména městského provozu. Vyšší dojezd nových typů elektrických vozů v kombinaci s hustší sítí veřejných dobíjecích stanic také definitivně otevírají pro elektromobilitu dálkové cestování.
V praxi lze právě Audi e-tron nabít z 10 % na 80 % za 24 minut a každých zhruba osm minut doplnit energii pro dojezd více než 100 kilometrů. Porsche Taycan, které se začne prodávat příští rok, by mělo umět využít výkon 270 kW a energii na 100 kilometrů jízdy nabít za necelých pět minut.
Česko zatím v počtu nabíjecích stanic zaostává
V Česku momentálně stojí zhruba 400 veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily, z toho více než 160 je rychlonabíjecích.
Za dva roky by se však měl jejich počet minimálně ztrojnásobit s tím, jak hlavní poskytovatelé vybudují síť stanic u páteřních komunikací. Zároveň rychle roste počet nabíjecích stanic u hotelů, restaurací a dalších bodů zájmu, neveřejné nabíječky pak budují také firmy pro své zaměstnance a návštěvníky. Přesto Česko v počtu nabíjecích stanic oproti západním zemím Evropské unie výrazně zaostává. Například rozlohou podstatně menší Nizozemsko disponuje bezmála 40 tisíci nabíjecími stanicemi.
Překážkou rychlejší stavby nabíjecích stanic v Česku je extrémně dlouhé stavební řízení. I pro stavbu nabíjecí stanice s rozměry parkovacího automatu je potřeba mnohdy desítek povolení. Zatímco vyprojektování a následná stavba stanice v určité lokalitě trvá jednotky dnů, povolovací řízení trvá několik měsíců, mnohdy i déle než rok. Společnost ČEZ uvádí, že průměrná doba stavby nabíjecí stanice v její síti dosahuje osmi měsíců.
Článek byl publikován v komerční příloze Hospodářských novin a týdeníku Ekonom.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist