Zakladatelé společnosti Vidia začínali na koleni v zahradním domku. Dnes má firma 30 zaměstnanců, kvalitní zázemí ve Vestci, vyváží své produkty do více než 20 zemí světa a pomáhá nadějným start-upům v rozjezdu.
Českou firmu na vývoj a výrobu testů pro diagnostiku virů založil doktor Jaroslav Roubal v roce 1991. Šlo o první podnik po revoluci, který se začal komerčně věnovat diagnostice. První laboratoř virolog společně s tehdejšími kolegy z Ústavu sér a očkovacích látek zřídili v zahradním domku v Říčanech. Museli ho však upravit tak, aby tam mohli ve sterilních podmínkách vyvíjet a hlavně vyrábět testy, na kterých už pracovali v ústavu. Zpočátku se výzkumníci zabývali zejména herpetickými viry, později testy rozšířili na boreliózu nebo encefalitidu. Jako jedna ze dvou firem na světě vyrábí test na herpes virus číslo 6, který způsobuje šestou dětskou nemoc.
V roce 2001 firmu zdědily dcery zakladatele a spolupracovnice Martina Pospíšilová. Po období útlumu najaly před šesti lety na pozici ředitelky firmy Marii Fořtovou a ta ji pomohla znovu rozjet. Vidia začala se zahraniční expanzí, nyní je ve více než 20 zemích světa.
"Přiznám se, že jsem sousloví diagnostika in vitro poprvé slyšela až od personální agentury, ale potom jsem si řekla, že ekonomika a byznys jsou skoro všude stejné a odlišnosti člověk pochopí," uvádí Marie Fořtová, současná ředitelka společnosti Vidia. S majitelkami si vystudovaná ekonomka sedla, a mohla tak začít pracovat na změně. Rychle pochopila, že pokud se nebude věnovat obchodu, tato firma dlouho nepřežije. "Bylo potřeba podívat se na efektivitu práce, vztahy se zákazníky. Konkurence začala nabízet i automatické analyzátory, které testy vyhodnotí, takže byla jednoznačně napřed a tyto komplexní služby jsme potřebovaly dohnat," vysvětluje Fořtová s tím, že ze začátku její přístup nedokázali někteří kolegové vstřebat.
Podnik se začal bavit s klienty, zjišťoval, jak jsou spokojení, co jim vadí a jak by jim mohl zjednodušit práci. Po nástupu nové ředitelky například zavedli dovoz vlastních analyzátorů nebo změnili robustnost souprav. Jinými slovy, zlepšili jejich odolnost vůči zacházení, které není ideální. "Původně jsme měli potřebu zákazníkům říkat, aby testovací soupravy nejdříve vytáhli z ledničky a nechali je rozehřát na pokojovou teplotu. To ale samozřejmě polovina lidí nedělá. Museli jsme tak najít kompromis, aby souprava i v takovém případě fungovala správně," uvádí Fořtová. Jejím dalším cílem bylo přesvědčit zaměstnance, že se vyplatí naslouchat tomu, co zákazníci chtějí. To se povedlo, firma s nimi navázala trochu jiné obchodní vztahy a některé klienty získala zpět. Už v roce 2013 dostala Fořtová společnost zpět do zisku.
Po stabilizaci českého obchodu navíc rozjela i zahraniční expanzi. V době, kdy do Vidie přišla, dělal export lehce přes milion korun obratu. Loni to bylo 12 milionů
a Vidia dodává testy do více než 20 zemí světa, včetně USA, Kuvajtu nebo Číny. V cizině si firmy všimli hlavně díky testům, které nikdo jiný nemá, jako je například ten na šestou dětskou nemoc. "To je test, který moc lékaři nedělají, takže se málokomu vyplatí ho vyrábět. Ale tím, že jsme ho dobře zpropagovali, vyvážíme tuto soupravu do celého světa," vysvětluje Fořtová.
Loni se Vidii dařilo, firma měla obrat 33 milionů korun. Masivně ale investovala do koupě a vybavení zmíněného inkubátoru a nových strojů. Investora nicméně majitelky nechtějí, i když by neměly problém ho sehnat. Jsou hrdé na český kapitál, do budoucna se ovšem podobným myšlenkám nebrání.
Hledání nových zákazníků je pro Vidii stále těžké. Léta, která firma zaspala, neustále dohání a podle ředitelky Fořtové je to běh na dlouhou trať. "Ten trh je sám o sobě těžký. Běžně komunikujeme s klienty rok či dva, než naše zařízení vyzkouší," tvrdí s tím, že to chce trpělivost a nasazení. Svých pět procent na trhu by firma chtěla dál zvýšit, jinak než přes růst obratu a s novými zákazníky to však podle Fořtové nepůjde. Ale budoucnost je podle jejího názoru růžová.
Článek byl publikován v magazínu Region STAR.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist