Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto dodala loni svým zákazníkům po celém světě 1,24 milionu vozů, jde tak o meziroční pokles o 0,9 procenta, v roce 2018 firma dodala 1,25 milionu aut. Jako důvod firma uvedla klesající trh s osobními vozy v Číně, klesly ale také dodávky firmy v Indii. Na ostatních trzích dodávky aut naopak vzrostly, uvedla firma v tiskové zprávě.
• Odbyt hlavní značky VW z německého koncernu Volkswagen se loni zvýšil o 0,5 procenta na 6,28 milionu vozů.
• VW se podařilo dosáhnout celoročního růstu díky dobrému výkonu v prosinci, kdy se jeho odbyt meziročně zvýšil téměř o 14 procent na 615 200 vozů, a to zejména v Evropě a v Asii.
• K růstu přispěla skutečnost, že předloni měly na odbyt negativní vliv komplikace související s přechodem na nový systém testování automobilových emisí WLTP.
V Číně dodávky meziročně klesly o 17,3 procenta na 282 tisíc vozů. Na ostatních trzích bez Číny meziročně vzrostly dodávky o 5,3 procenta na 960 700 vozů. Na domácím českém trhu dodala firma loni 94 200 vozů, meziročně o 0,6 procenta více. Na největším evropském trhu značky v Německu meziročně vzrostly dodávky o 8,3 procenta na 191 200 vozů.
Nejprodávanějším modelem byla loni tradičně Octavia, která ale zaznamenala meziroční pokles o 6,3 procenta na 363 700 aut. Druhým nejprodávanějším modelem byla Fabia s 172 800 dodanými kusy, meziročně jde o pokles o 9,5 procenta. Vzrostly naopak dodávky modelů SUV, Kodiaq si polepšil o 15,1 procenta na 171 800 vozů, Karoq o 32 procent na 152 700 a Kamiq o 131,8 procenta na 64 600, automobilka prodává dvě verze, jednu určenou pro Evropu, druhou pro Čínu. Nového modelu Scala firma dodala 39 100 kusů.
"Složité geopolitické a ekonomické rámcové podmínky a z nich vyplývající nejistota na světových trzích nás v roce 2019 postavily před řadu výzev. Ale i v těchto neklidných vodách udržuje Škoda i nadále stabilní kurz. Rád bych poděkoval zákazníkům za důvěru v naše produkty a našim skvělým zaměstnancům za jejich ohromné nasazení," řekl předseda představenstva Bernhard Maier.
Odbyt automobilů značky Volkswagen loni vzrostl o půl procenta na 6,28 milionu vozů, firma zvýšila tržní podíl
V západní Evropě zaznamenala Škoda sedmiprocentní nárůst dodávek na 520 500 aut. Ve střední Evropě vzrostly dodávky o 1,3 procenta na 215 800 automobilů. Ve východní Evropě bez Ruska dodala automobilka 50 200 aut, meziročně o 8,9 procenta více.
• Porsche loni dodalo na trh 280 800 vozů, meziročně o deset procent více.
• Na německém a na evropském trhu firma prodalo o 15 procent více vozů. V Číně a ve Spojených státech se automobilce podařilo docílit shodně nárůstu o osm procent, více aut ale prodala v Číně.
V Rusku dodala Škoda v minulém roce zákazníkům 88 600 vozů a v porovnání s předchozím rokem si tak polepšila o 8,8 procenta. V Indii dodala značka Škoda v roce 2019 zákazníkům celkem 15 100 vozů, meziročně o 12,3 procenta méně.
Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Je aktivní na více než 100 trzích. V ČR zaměstnává asi 37 000 lidí.
Letos by se mělo v Česku podle odhadu PwC prodat 245 000 osobních aut. Pokles způsobí mírné snížení spotřebitelské důvěry v ekonomiku i zavádění emisních limitů pod hrozbou sankcí, což se projeví v útlumu některých méně ekologických modelů. Vzrůst by měl zájem o hybridy a elektromobily a čeká se i renesance dieselů.
Škoda prodala loni v Česku 85 895 aut, což je meziročně o dvě procenta více, následuje Volkswagen s poklesem o 14 procent na 20 869 prodaných vozů a Hyundai s odbytem 19 302 aut, tedy nižším o šest procent. Na dalších místech jsou Dacia, Peugeot, Renault a Toyota.
Nejoblíbenějším modelem byla Škoda Octavia s 21 663 prodanými vozy, následují další škodovky Fabia a Karoq, kterých se prodalo 20 251 kusů, respektive 9911.
Na dalších místech jsou Škoda Rapid a Hyundai i30.
Největší podíl 33 procent měly vozy SUV, na druhém místě je nižší střední třída s 19,5 procenta a malé vozy s téměř 16 procenty. Na 70 procent prodaných aut mělo benzinový motor, 27,7 procenta pak diesel. Celkem 72,5 procenta aut nakoupily firmy.
Prodej lehkých užitkových vozů se zvýšil o jedno procento na 20 436 aut. První je Volkswagen s 2962 vozy, následuje Peugeot s 2715 auty a Fiat s prodejem 2583 aut. Registrace nákladních aut klesly o 0,4 procenta na 9852 vozů. Nejprodávanější byly značky Mercedes-Benz, MAN a Scania.
Prodej autobusů se zvýšil o 1,4 procenta na 1220 vozidel. Jedničkou na trhu je SOR se 401 registrovanými vozy, následuje Iveco Bus s 326 vozy a Scania se 105 vozidly.
Motocyklový trh vzrostl o 8,5 procenta na 18 744 prodaných strojů. Vede Honda s 3908 prodanými motocykly, druhá skončila Yamaha (1679) a třetí je CF Moto (1091).
Nejprodávanější značky osobních aut na českém trhu v roce 2019
Pořadí | Značka | Počet prodaných vozů |
1. | Škoda Auto | 85 895 |
2. | Volkswagen | 20 869 |
3. | Hyundai | 19 302 |
4. | Dacia | 14 807 |
5. | Peugeot | 11 346 |
6. | Renault | 10 101 |
7. | Toyota | 9893 |
8. | Ford | 9739 |
9. | Kia | 9681 |
10. | Mercedes-Benz | 7322 |
Trh celkem |
249 915 |
Zdroj: SDA