Ministerstvo dopravy vyčíslilo za nedostatky ve vlacích pokutu pro firmu Arriva na 670 tisíc korun. Za měsíc provozu provedlo ve vlacích tohoto dopravce 23 kontrol. Další sankce budou za zpoždění nebo nevypravení vlaků. Na Twitteru to ve středu uvedl ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO). Arriva od poloviny loňského prosince jezdí na státem objednávaných linkách Praha-Tanvald, Kolín-Nový Bor, Praha-Rakovník a Praha-Písek-České Budějovice.

"Ředitele Arrivy Daniela Adamku jsem osobně informoval, že za zjištěné nedostatky ministerstvo vyčíslilo pokutu na 670 tisíc korun," napsal Kremlík na Twitteru. "Sankce za zpoždění, nevypravení vlaků nebo nenavázání na další spoje budou následovat po dodání čtvrtletních výkazů," doplnil.

Arrivě za problémy v železniční dopravě vyměřil pokutu už Liberecký kraj, vyčíslil ji na 815 tisíc korun. Hlavním důvodem je nefunkční odbavovací systém a také informační systém ve vlacích, který byl ještě na začátku ledna v němčině. Zpožďování vlaků bylo největším problémem v prvních dnech po zahájení provozu 15. prosince, situaci se ale velmi rychle podařilo stabilizovat a vlaky pak už jezdily většinou na čas, řekl v úterý ČTK Pavel Blažek, jednatel společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji.

O sankcích vůči společnosti Arriva vlaky bude v únoru rozhodovat i Zlínský kraj. Především v prvních dnech platnosti nového jízdního řádu nabírala část spojů dopravce zpoždění desítky minut a společnost řešila i v tomto regionu problémy s odbavovacím systémem.

"Dosavadním vývojem jsme velmi nepříjemně překvapeni. Žádný z problémů, jako je třeba nefunkční odbavovací či informační systém, nebyl dopravcem předem avizován," řekl na konci minulého roku HN náměstek hejtmana Zlínského kraje Pavel Botek (KDU-ČSL).

Ještě před zahájením provozu na českých železnicích uvedl pro HN šéf Arrivy Daniel Adamka: "Rozšiřujeme vozový park z původních šesti téměř na 60 dieselových jednotek. Na zahájení provozu jsme se připravovali zhruba rok."

Arriva patří pod německého dopravce Deutsche Bahn a v budoucnu se hodlá přihlásit do výběrových řízení na provozování regionální dopravy v pěti krajích a v budoucnu má zájem provozovat i některou z hlavních dálkových linek v zemi.