Zatím marně se aerolinky Smartwings, ovládající i tradičního tuzemského dopravce ČSA, dožadují miliardové pomoci od státu kvůli dopadům koronavirové krize. Podle ministra průmyslu, obchodu a dopravy Karla Havlíčka sice firma patří mezi "strategické dopravce", speciální pomoc i přes dřívější úvahy vlády o koupi firmy ale prý stát neplánuje. Žádat si má o záruky za úvěry jako ostatní. Program pro velké firmy nedávno schválila vláda, ale netýká se leteckých společností. "Nevím, proč by nám stát neměl pomoci, navíc v situaci, kdy to všechny ostatní země dělají," říká však zakladatel a spolumajitel firmy Jiří Šimáně.
HN: V jakém stavu je teď společnost Smartwings?
Nacházíme se ve stejné situaci jako všechny aerolinky na světě a potřebujeme pomoci. Je dnes úplně jedno, jestli jste aerolinkou na Novém Zélandu, v Austrálii, v Německu, Polsku, Švýcarsku, Nizozemsku, Švédsku, nebo u nás, všichni máme stejné problémy. Mám před sebou směrnici Evropské komise, která se pomocí státu zabývá, a ta dává členským státům pravomoc postupovat různými způsoby. Protože se jedná o odvětví, které je jedním z nejvíce postižených, není pochyb o tom, že členské země EU i další státy aerolinkám pomohou.
HN: O jak velké pomoci mluvíte? V rozhovoru pro Seznam Zprávy jste před třemi týdny řekl, že byste potřebovali 1,5 až 2 miliardy korun.
To stále platí, nebo se to už změnilo?
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.