Brno je šesté nejoblíbenější studentské město na světě. Podle desítek tisíc studentů hlasujících v žebříčku Quacquarelli Symonds patří mezi nejlepší světové destinace pro univerzitní studium. Být takto oceněným univerzitním městem je lichotivou vizitkou, kterou se Brno dlouhodobě pyšní, ale také závazkem do budoucna. Vysoké školy i výzkumná a vývojová centra hrají ve městě významnou roli. Ovlivňují množství a kvalitu přítomných talentovaných studentů a vědců, navíc patří mezi významné zaměstnavatele. Město si důležitost spolupráce s univerzitami uvědomuje a pořádá v této souvislosti množství akcí. Jednou z nejvýznamnějších je Meziuniverzitní studentská soutěž MUNISS, která vznikla roku 2009 jako mezifakultní a dnes už ji lze považovat za mezinárodní. Město studentům předá k řešení témata, za kterými stojí reálné problémy, jimž čelí. Soutěží už prošlo přes 500 studentů, kteří vytvořili více než 100 týmů s desítkami prací, mj. návrh využití areálu brněnského výstaviště , rozvoj Brno iD či revitalizaci brownfieldů v širším centru města. Přihlašování do dalšího ročníku s tématem proměna lokality "Za Zetorem" proběhne v říjnu na muniss.cz. Soutěž je inspirací také pro Bratislavu, kde od roku 2016 probíhá ve spolupráci s Brnem totožné klání.
Udržet talenty
Město prostřednictvím platformy Kreativní Brno podporuje už téměř 10 let tvůrčí odvětví s cílem udržet ve městě nápadité talenty, pomoci jim růst, podpořit podnikavost a zapojit tvůrčí lidi do rozvoje města. Inspirací mu byl přístup k podpoře kreativního podnikání v Nizozemsku nebo Velké Británii. Základem pro současné aktivity se stalo zmapování kulturních a kreativních odvětví. Definovaly se jednotlivé potřeby a nastavily se nástroje jejich podpory.
Nyní se tak daří propagovat Brno jako město kreativity a inovací i propojovat firmy s kreativci ve spolupráci s dalšími partnery, jako je například Jihomoravské inovační centrum (JIC), regionální kancelář CzechInvestu, CzechTrade, Hospodářská komora nebo stálé zastoupení Jihomoravského kraje v Bruselu, a navazovat tak na inovační infrastrukturu města. Hlavním důvodem pro aktivní podporu rozvoje kulturních a kreativních odvětví jsou prokázané pozitivní dopady na rozvoj nejen podnikatelského prostředí. Kreativita je považována za konkurenční výhodu a Brno má výborné předpoklady k využití této příležitosti. Působí zde přes 22 tisíc kreativních pracovníků v odvětvích, jako jsou výtvarné umění, scénické umění, design, architektura, film a video, TV a rozhlas, literatura a knižní trh, kulturní dědictví, řemesla, hudba, reklama i herní průmysl.
Nejúspěšnějším příkladem, který je financován městem a realizován prostřednictvím JIC, jsou Kreativní vouchery Brno. Nedávný průzkum ukázal, že projekt propojující malé a střední firmy s kreativci funguje velmi dobře. Jeho součástí je i praktická přehledová Kreativní galerie. Projekt nyní aspiruje na to, že se uplatní i na národní úrovni tak, jak se to stalo před lety s brněnskými inovačními vouchery.
Brno patří podle žebříčku Quacquarelli Symonds mezi nejlepší světové destinace pro univerzitní studium.
Kreativní město
Filmová kancelář Brno podporuje příchod filmových produkcí z Česka a zahraničí do Brna, filmový turismus a místní kreativce z audiovizuálního odvětví. Město se zapojuje do národních a mezinárodních sítí spolupráce, projektů i soutěží, díky čemuž získalo v roce 2017 prestižní titul Kreativní město hudby UNESCO.
V architektonické soutěži o návrh podoby Kreativního centra Brno, které leží v širším centru města ve specifické oblasti v tzv. brněnském Bronxu, navazujícím na připravovanou lokalitu Špitálka, zvítězil koncept architektů z pražského ateliéru KAVA. V kreativním centru budou ateliéry, knihovna, dílny, zkušebny, multifunkční sál, ale i místo paměti objektu bývalé káznice. Mezitím, co se projektuje, je objekt oživen kulturně-edukativními akcemi v režii TIC Brno a spolku Tripitaka. Sídlí zde také regionální pobočka Paměti národa.
Pod vedením JIC vznikne ve spolupráci města Brna, Jihomoravského kraje a Vysokého učení technického v Brně pilotní projekt Kreativního centra Brno − kreativní hub KUMST. Poskytne pracovní prostory i poradenství v kreativním podnikání.
Město také pomáhá realizovat akce a odborné festivaly v zahraničí v oblasti herního průmyslu. Podpora se soustřeďuje i na místní akce a přehlídky, jako je Brno Design Days, tradiční Bienále grafického designu a nově i projekt Brno Creative Days, který propojuje svět kreativity, vědy, umění, technologií i podnikání. Uskuteční se v temínu 23. až 25. října a sdružuje multimediální festival Prototyp, Brno Maker Faire a herní konferenci Game Access.
Více informací najdete na kreativnibrno.cz.
Článek byl publikován v komerční příloze HN Chytré město.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist