Deset politiků a státních úředníků vedle sebe stříhalo 19. července nedaleko Bratislavy jednu pásku. Slavnostně otevírali polovinu plánovaného obchvatu slovenského hlavního města, který byl a je jednou z největších staveb ve střední Evropě postavených v partnerství veřejného a soukromého sektoru. Zároveň vyplňuje jednu zásadní mezeru, která chybí v infrastruktuře nejen Slovenska, ale celého regionu − až bude za pár měsíců dokončena i druhá část, dopravě v Bratislavě, kudy jezdí do Maďarska třeba i české kamiony, se výrazně uleví.

Bratislavský obchvat by mohl sloužit za příklad projektům, které chtějí pod hlavičkou Iniciativy Trojmoří budovat po celé střední Evropě vlády Polska, Estonska nebo Chorvatska, nejaktivnější v tomto regionálním uskupení. Iniciativa Trojmoří vznikla jako prezidentský projekt polské hlavy státu Andrzeje Dudy a jeho chorvatské kolegyně Kolindy Grabarové-Kitarovičové v roce 2015.

V některých zemích, jako třeba v Česku, se na něj dívají experti i politici se skepsí a podezřením, že jde o snahu vytvořit polskou sféru vlivu po vzoru meziválečného pokusu Varšavy o vytvoření Mezimoří nebo prohloubit rozdělení Evropské unie na východ a západ. V Česku například panuje obava, aby se Trojmoří nestalo politickým a ekonomickým konkurentem projektů Evropské unie.

Zbývá vám ještě 90 % článku
Předplatné za 40 Kč na 4 týdny
  • První měsíc za 40 Kč, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se