Vzdělávání, podobně jako legislativa či státní správa, čelí velké výzvě z pohledu rozvoje IT technologií. Investice do IT jsou pro firmy otázkou optimalizace nákladů a zvyšování konkurenční výhody. Ačkoliv mají motivaci k udržení rychlého tempa, často pro ně není jednoduché uspět. Jaká je ale motivace pro školy?

Vzdělávání není konkurenční, tedy myšleno především ve státních školách. Jde spíše o dobrou pověst škol, které jsou považovány za prestižní. Částečný pohled na kvalitu vzdělávání nám dávají mezinárodní testy PISA, jejichž cílem je zjišťování úrovně v rámci čtenářské, matematické i přírodovědné gramotnosti mezi žáky ve věku 15 let. V posledním srovnání z roku 2019 skončili Češi jako průměrní až mírně nadprůměrní, přičemž nejhůře dopadli ve čtenářské gramotnosti.

Ve snaze o zlepšení kvality vzdělávání vznikají nejrůznější výukové aplikace. Nabídka je dnes naštěstí velmi široká. Od kvalitních placených balíčků známých vydavatelů, kteří původně dodávali papírové učebnice, až po aplikace a nástroje poskytované zdarma. Učitelé se v nabídce snaží zorientovat a ideálně hledat to nejlepší a za co nejméně peněz.

Roman Vejražka

Od roku 2017 CEO společnosti Edookit, která je součástí skupiny Unicorn. Předtím pracoval na pozici business account manager pro Epson Europe a byl zodpovědný za prodej projektorů v Česku a na Slovensku, především pro školství. Aktivně se zajímá o nové technologie ve vzdělávání.

Budoucnost výukových nástrojů je v jejich systematickém propojování tak, aby školám pomáhaly a výuku zjednodušovaly. Školám přinesou možnost propojovat jejich informační systémy s dodavateli výukového obsahu a softwarem pro vzdálenou spolupráci.

Společným jmenovatelem tohoto propojování bude naplňování školního vzdělávacího programu − kurikula. Dodavatelé nástrojů budou úspěšní jen tehdy, pokud budou ochotni se propojovat se školními systémy. Cesta vícekanálové komunikace, kdy každý učitel používá vybranou aplikaci i komunikační kanál, není udržitelná. Žákům to zvyšuje stresovou zátěž a zhoršuje výsledky nejen při vzdálené výuce.

Teprve integrace výukových nástrojů umožňuje systematické sledování kvality výuky až na úroveň jednotlivých žáků i učitelů. V budoucnu se rovněž upustí od současného hodnocení formou známkování a bude se sledovat zlepšování žáků na úrovni jejich kompetencí. Vzdělávací nástroje se budou zaměřovat na zvyšování motivace žáka, aby se učil.

Učení musí být stejně zábavné a dostupné v mobilním telefonu jako hry. Gamifikace ve vzdělávání umožní chválit žáka i za drobná zlepšení, která by učitel nebo rodič nezaregistrovali. Nové nástroje budou muset podporovat výuku formou spolupráce žáků na projektech. Žáci si budou sami sestavovat týmy a určovat si v nich role.

Článek byl publikován ve speciální příloze HN Inovativní vzdělávání.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist