Takzvaná baby SUV zažívají boom. Nějakou dobu už neplatí, že tato kategorie musí být nutně pouze pro movité motoristy. Jen těžko najdeme automobilku, která by si dovolila bojkotovat segment malých SUV. Přinášíme přehled 10 v Česku nejdostupnějších zástupců, na něž v základním provedení stačí 400 tisíc korun.

Není tomu dlouho, co většina motoristů prahla po vozech typu MPV nebo kombi. Prvně jmenovaná kategorie pomalu vyhynula a tu druhou začínají válcovat právě SUV (zkratka anglického sport utility vehicle, česky sportovně užitkové vozidlo). Výhodou těchto modelů je zejména vyšší světlá výška, která umožňuje lépe zdolávat městské obrubníky a nástrahy polních cest vedoucích k chalupě. Dalším pozitivem je vyšší stavba vozu, dovolující snadnější nastupování/vystupování a zajišťující lepší výhled z vozu. Díky celkové robustnosti se majitelé za volantem vyšších vozů cítí bezpečněji.

Ne ve všech parametrech jsou ale "esúvéčka" lepší než například kombíky. K nevýhodám patří vyšší hmotnost a výrazně větší aerodynamický odpor, což ústí v o něco vyšší spotřebu paliva. Vyšší těžiště vozu pak stojí za horšími jízdními vlastnostmi a cestovní komfort nedosahuje takové úrovně jako u obyčejných sedanů. Pokud navíc plánujete vozit na střeše nového SUV střešní box, pamatujte na to, že nakládání a vykládání není kvůli vyšší karoserii zrovna pohodlné. Také přepravní kapacita zavazadlového prostoru bývá u SUV menší než u cenově srovnatelných kombíků.

Také se smiřte s tím, že oproti kombíkům či sedanům si pořádně připlatíte. Nezoufejte ale, níže najdete desítku nejdostupnějších modelů. Nejlevnější model pořídíte aktuálně za necelých 270 tisíc korun, kdežto náš žebříček uzavírá vůz se základní cenovkou těsně pod hranicí 400 tisíc korun, což je suma, která vyloučila přítomnost zástupce domácí, mladoboleslavské automobilky. Škoda Kamiq, Seat Arona, Volkswagen T-Cross, Nissan Juke nebo druhé nejprodávanější baby SUV Renault Captur mají nastavené základní ceny výše.

Výběr je pestrý a snad každý zájemce o levné SUV si přijde na své. Při výběru je nutné pamatovat na to, že základní provedení se u některých modelů musí obejít bez klimatizace, autorádia nebo dokonce nastavitelného volantu. Často tak při výběru vhodného vozu je potřeba za lépe vybavené automobily připlatit desetitisíce korun navíc. Existují ovšem i výjimky, které nenesou tak zvučná jména a mají dostatečnou výbavu.

Uvedené částky vycházejí z cen platných k 28. září 2020.

1/ Dacia Duster − 269 900 Kč

Dacia Duster
Dacia Duster
Foto: archiv automobilky

Nic levnějšího než Dacii Duster mezi SUV nekoupíte. V základním provedení Access dostanete litrový tříválec TCe o síle 100 koní spolupracující s pětistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol. Stokilometrovou rychlost pokoří za 12,5 sekundy a umí letět na plný céres až 168 km/h. Udávaná kombinovaná spotřeba má činit 5,3 l/100 km, v praxi počítejte s hodnotou aspoň o dva litry vyšší.

Zapomenout budete muset na klimatizaci, palubní počítač, tempomat, nastavitelný volant, mlhovky nebo dokonce autorádio. Místo něj ve voze bude pouze příprava na rádio. Z dostupné výbavy stojí za řeč pouze centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání předních oken, LED denní svícení, tónovaná skla nebo palubní počítač. Od druhého výbavového stupně Essential (s cenovkou od 319 900 Kč) si lze připlatit 15 tisíc korun za klimatizaci.

Dacia je specialistou na provedení spalující LPG. To v běžném ceníku startuje na částce 329 900 Kč, diesel na 360 900 Kč a varianta s pohonem všech kol na sumě 439 900 Kč. Aktuálně ovšem můžete značně ušetřit, pokud sáhnete po některém skladovém automobilu.

2/ Suzuki Ignis − 298 000 Kč

Suzuki Ignis
Suzuki Ignis
Foto: archiv automobilky

Do baby SUV má Suzuki Ignis daleko, přesto ho do výběru musíme zařadit. Přestože s délkou 3,7 metru je nejmenším SUV na trhu, uvnitř překvapí prostorností. Tahle kabelka je totiž maximálně praktickým miniautomobilem, se kterým odvezete čtyři dospělé a nebudete mít sebemenší problém zaparkovat.

S pohonem předních kol přijde prcek na 298 900 Kč, ve verzi 4x4 AllGrip pak na 377 900 Kč. Srdcem je vždy nová mild-hybridní čtyřválcová dvanáctistovka spojená s manuální pětirychlostní převodovkou. Nevýhodou pro všechny zájemce o automat CVT je jeho dostupnost až od třetí výbavy, což zvyšuje jeho cenu na 422 900 Kč (a to se o pohon budou starat jen přední kola).

Čtyřválec o výkonu 82 koní pro necelou tunu těžký vůz bohatě stačí. Stovku s ním uděláte v základní verzi za 12,7 sekundy a můžete uhánět po německé dálnici až 165 km/h. Udávané kombinované spotřebě 3,9 l/100 km se není vůbec těžké přiblížit. V praxi ovšem počítejte se spotřebou o necelý litr vyšší.

Výhodou Ignisu je už v základním provedení bohatá výbava, ve které nechybí manuální klimatizace, audiosoustava se čtveřicí reproduktorů, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, denní svícení, mlhová světla, výškově stavitelný volant, palubní počítač nebo dálkové centrální zamykání.

Ignis ostatní SUV převyšuje možností inteligentního pohonu všech kol, slušnou světlou výškou, funkcí "hill holder", zabraňující couvnutí vozidla při rozjezdu do kopce, nebo asistentem sjíždění svahů.

3/ Opel Crossland X − 335 900 Kč

Opel Crossland X
Opel Crossland X
Foto: archiv automobilky

Crossland X nejlevněji pořídíte s pětirychlostním manuálem a přirozeně dýchajícím tříválcem o objemu 1,2 litru. Ten vůz v případě manuální pětirychlostní převodovky rozpohybuje na stovku za 14,5 sekundy a rozjede ho až na 170 km/h, přičemž papírová spotřeba má činit 4,6 l/100 km.

Z výbavy počítejte s autorádiem, tempomatem, elektricky ovládanými předními okny i zrcátky a samozřejmě s celou řadou povinných asistentů. S manuální klimatizací a lepším audiosystémem počítejte až od druhého výbavového stupně. Verze s šestistupňovým automatem přijde na nemalých 443 990 Kč, jelikož se zde o pohon stará silnější přeplňovaná dvanáctistovka. Diesel 1.5 DCTI je pak otázkou minimálně 424 990 Kč.

Německá automobilka aktuálně nabízí akční provedení Smile (od 359 900 Kč) s bohatší výbavou zahrnující ve standardu například manuální klimatizaci, palubní počítač, tempomat, dešťový senzor, kompletně nastavitelný volant, vyhřívaná přední sedadla nebo vyhřívání volantu.

4/ Kia Stonic − 349 980 Kč

Kia Stonic
Kia Stonic
Foto: archiv automobilky

Za necelých 350 tisíc korun dostanete v základu čtyřválec o objemu 1,25 litru a pětirychlostní mechanicky řízenou převodovku. Jedná se o verze před modernizací, které ještě sází na klasické pohonné jednotky. Ve výbavě nechybí přední mlhovky, manuální klimatizace, loketní opěrka, centrální dálkové zamykání nebo autorádio s dotykovým displejem.

Na šestirychlostní automat dosáhnete v případě volby atmosférické čtrnáctistovky CVVT, za kterou je nutné připlatit 50 tisíc korun. Sedmistupňový automat DCT se pak pojí výhradně s litrovým přeplňovaným srdcem a druhým stupněm výbavy s cenovkou začínající na 454 980 Kč.

Modernizované modely koupíte pouze ve spojení s novými agregáty 1.2 DPI, 1.0 T-GDI a mild-hybridním systémem s 48V sítí ve spojení s unikátně řešenou elektronickou spojkou. Nejdostupnější provedení začíná na 359 980 Kč, verze s automatem na 449 980 Kč a na hybridní provedení je potřeba přihodit dalších 40 tisíc korun. Kia poskytuje na Stonica unikátní sedmiletou záruku, což může u řady kupujících převážit misky vah při výběru nového vozu.

5/ Ford EcoSport − 369 900 Kč

Ford EcoSport
Ford EcoSport
Foto: archiv automobilky

V základní a druhé výbavě pohání malé SUV od modrého oválu slabší litrový tříválec spojený s šestirychlostní manuální převodovkou. V obou případech dostanete mechanicky ovládanou klimatizaci, elektricky ovládaná okna, palubní počítač, přední mlhovky, technologii čtení značek nebo pár dekorativních prvků na karoserii. Vyšší výbava přidává volant potažený kůží a audiosystém s šesticí reproduktorů. Silnější tříválec spojený s manuální převodovkou je možné mít od třetího výbavového stupně za cenu od 435 900 Kč.

Z příplatkové výbavy stojí za zmínku sada Winter, zahrnující vyhřívané čelní sklo, vyhřívání předních sedadel a volantu. Připlatit si lze za xenonové světlomety, parkovací asistent či nejmodernější konektivitu zahrnující vestavěný 4G modem.

6/ Hyundai Kona − 369 990 Kč

Hyundai Kona
Hyundai Kona
Foto: archiv automobilky

Za Konu v základním provedení Start s litrovým tříválcem pod kapotou, šestirychlostní manuální převodovkou a pohonem předních kol zaplatíte necelých 370 tisíc korun, což je dáno aktuální čtyřicetitisícovou prémií. Ve výbavě nechybí manuální klimatizace, anatomická sedadla, automatický světelný senzor, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, tempomat nebo autorádio.

Zájemci o automatickou převodovku musejí sáhnout po silnější verzi s benzinovým čtyřválcem 1.6 T-GDI a z kapsy vytáhnout minimálně 479 990 Kč. Nejlevnější Kona s pohonem všech kol 4x4 přijde díky akční limitované edici Mystic na 539 990 Kč, což je o 20 tisíc méně než v běžném ceníku.

Konu může pohánět i vznětová šestnáctistovka (cena od 439 990 Kč) nebo mild-hybridní šestnáctistovka GDI HEV (539 990 Kč).

7/ Ssangyong Tivoli − 384 900 Kč

Ssangyong Tivoli
Ssangyong Tivoli
Foto: archiv automobilky

Zajímavou alternativou je model Tivoli od znovuzrozené automobilky Ssangyong. Ten pořídíte se zážehovou přeplňovanou patnáctistovkou o výkonu 163 koní ve spojení s šestirychlostní manuální převodovkou a pohonem předních kol pod hranicí 400 tisíc korun. Tivoli je tak v dnešním přehledu nejvýkonnějším i nejzajímavějším zástupcem kompaktních SUV. Mít ho totiž můžete za příplatek 38 900 Kč také s pohonem všech kol nebo s automatickou šestirychlostní převodovkou od Aisinu (za tu připlatíte 31 900 Kč).

Špatné to není ani s výbavou, standardně dostanete mimo jiného i tempomat, centrální zamykání, manuální klimatizaci, loketní opěrku, přípravu pro autorádio nebo přední mlhovky. Kromě toho je v nabídce také provedení s dieselem, kde se o pohon stará čtyřválcová přeplňovaná šestnáctistovka o výkonu 136 koní. Ta přijde ovšem na 449 900 Kč.

8/ Peugeot 2008 − 388 000 Kč

Peugeot 2008
Peugeot 2008
Foto: archiv automobilky

Nejmenší crossover Peugeotu je zároveň nejprodávanějším modelem této automobilky a nejprodávanějším baby SUV na českém trhu. Zmíněný model pohání atmosférický benzínový tříválec PureTech spojený s šestirychlostním manuálem. To stačí na zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,9 sekundy a maximálku 185 km/h. Kombinovaná spotřeba činí dle Peugeotu 4,6 l/100 km, což není při troše snahy daleko od pravdy.

V základu výbavy Active nechybí manuální klimatizace, tempomat, multifunkční volant, dálkové centrální zamykání, parkovací asistent, LED světlomety a kožený volant, zde specifického tvaru a malých rozměrů. Ne každému sedne do rukou. Za skvělou osmistupňovou automatickou převodovku (v ceníku značenou EAT8) se připlácí oproti manuálu 50 tisíc korun. Nejlevnější diesel dostanete aktuálně za 428 000 Kč.

Model 2008 s žádným jiným konkurenčním SUV nezaměníte, o originální vzhled se starají zejména zadní světla, která jsou vykreslená 3D metodou ve tvaru lvích drápů. Přestože se 2008 tváří jako drsné SUV, nemůže mít pohon všech kol ani za příplatek.

9/ Citroën C3 Aircross − 384 900 Kč

Citroën C3 Aircross
Citroën C3 Aircross
Foto: archiv automobilky

Avantgardní model od francouzské automobilky startuje díky akční slevě a bonusu za výkup starého vozu s benzinovou dvanáctistovkou v základu na částce 384 900 Kč. Za to dostanete 110 koní, manuální šestirychlostní převodovku, tempomat, klimatizaci, autorádio se čtveřicí reproduktorů, centrální zamykání s dálkovým ovladačem nebo pomocníka při rozjezdu v kopci.

Kromě benzinové pohonné jednotky Citroën nabízí i diesel v podobě patnáctistovky BlueHDi, která přijde na 419 900 Kč. Osmistupňový automat je pak dostupný pouze v nejvyšší výbavě, kdy cena atakuje hranici magického půl milionu korun.

C3 Aircross si lze vyšperkovat k obrazu svému, jelikož nabízí široké možnosti barevných kombinací (střecha může mít jinou barvu než karoserie). Tedy za předpokladu, že zvolíte druhý stupeň výbavy a připlatíte nějakou tu tisícikorunu. Aktuální zajímavostí je paket Celebration, přinášející za pět tisíc korun (oproti běžné ceně ušetříte 10 500 Kč) elektricky ovládaná okna a vyhřívaná zpětná zrcátka a zadní parkovací asistent.

10/ Fiat 500X − 399 900 Kč

Fiat 500X
Fiat 500X
Foto: archiv automobilky

Entry model za cenu těsně pod magickou hranicí 400 tisíc korun pohání litrový tříválec o výkonu 120 koní spojený s manuální šestirychlostní převodovkou, kterému nechybí manuál­ní klimatizace, tempomat, výškově stavitelné sedadlo řidiče, rádio se čtveřicí reproduktorů, elektrické ovládání předních i zadních oken, systém rozjezdu do kopce nebo tempomat. Za druhý výbavový stupeň, přinášející LED denní svícení, volant potažený kůží, audiosystém s dotykovým displejem, šestnáctipalcová litá kola nebo funkci zrcadlení chytrého telefonu, připlatíte rozumných 33 tisíc korun.

Skvělý čtyřválcový diesel 1.6 Multijet přijde na 487 900 Kč, kdežto výkonnější benzinový motor v podobě 1.3 Firefly na 497 900 Kč. Automat DDCT je možné mít za k silnějšímu benzínu a dieselu. Už základní, litrový motor vystřelí Fiat 500X na stovku za 10,9 sekundy a umí uhánět až 188 km/h. S třináctistovkou oproti tomu pokoříte dvoustovku.

Článek byl publikován v komerční příloze Hospodářských novin Automobily.

Text nevyjadřuje názor redakce

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist