Štědrovečerní večeře ještě není snědená a děti už nervózně poposedávají na židlích. Vyptávají se, kdy už přijde Ježíšek, a napínají uši, zda nezaslechnou u stromečku šramot. Výjev, který zná nejedna česká domácnost až velmi dobře. Pro rodiče, vlastně tedy pro Ježíška, se ovšem jedná o dovršení mnohem složitějšího procesu, a sice vybírání vhodných dárků.
1/ Kouzelné čtení
Interaktivní mluvící glóbus
2/ Lego
Hasičská stanice
3/ Panenka Baby Annabell,
43 cm vysoká panenka
Co tedy letos pořídit, aby pod stromečkem člověk uviděl radostné tváře? "Stejně jako v předchozích letech to budou především interaktivní hračky, které děti nejen zabaví, ale zároveň rozvíjejí jejich schopnosti a dovednosti. Letos uvádíme několik takových novinek − interaktivní mazlíčky Lumies, králíčka Banyho či Pohádkového medvídka," představuje trend letošních Vánoc marketingová ředitelka prodejen hraček Bambule a Sparkys Jana Krčková.
Zabavit a vzdělávat
Oblibu interaktivních hraček potvrzuje i Zdeňka Rabenseifnerová, mluvčí soutěže Hračka roku. "Vidíme to například na úspěchu celé řady Kouzelné čtení od Albi. Před několika lety byly na trh uvedeny první knížky a od té doby Kouzelné čtení pravidelně boduje v soutěži Hračka roku. Letos se jejich Interaktivní mluvící glóbus umístil na prvním místě. Interakce, tedy že hračky dokážou dítě samy zabavit ve spojení se vzděláváním, je důležitý parametr při výběru vánočního dárku," upřesňuje Rabenseifnerová.
Kdo se domnívá, že jeho ratolesti mají ještě na interaktivní hračky čas, může sáhnout po klasických hračkách, které zná ze svého dětství. I ty ovšem doznávají změn. "Stavebnice Lego, panenky od Mattela nebo plyšové hračky fungují stejně dobře i u nových generací. Výrobci těchto produktů chtějí držet krok s dobou, proto uvádí na trh nové série a inovují své produkty tak, aby uspokojily poptávku současného trhu. Příkladem může být třeba série Lego Hidden Side, která ožívá v mobilní aplikaci, Barbie Color Reveal, u níž holčičky odhalí podobu panenky použitím teplé vody, nebo už zmíněné interaktivní plyšové hračky, které disponují různými hracími módy," podotýká Jana Krčková.
Vyšívání Krtek – přišívání dřevěných dílků na kartonové předloze ve tvaru Krtečka
Kouzla, triky a magie, zlatá edice – kouzelnická sada se 150 triky a instruktážní knihou
Vzhůru nohama – stolní hra pro celou rodinu
Kvído, obrázkové hádanky – hádanky na ukrácení dlouhé chvíle na cestách i doma
Dinosauři, Tyranosaurus Rex – sada s dřevěnou kostrou a modelovací hmotou, z níž si vytvarujete vlastního jurského ještěra
Šicí stroj – přenosný šicí stroj pro malé návrhářky (nebo návrháře), který dokáže pevný steh, dvě rychlosti šití a pro bezpečnost dětí je vybaven chráničem prstů
Little Tikes Moje první skluzavka – stabilní skluzavka s bezpečnými schůdky a madly
Pexi Sport & Fun, pohybové hry – série sportovních her pro děti od tří let a dospělé. Zlepšuje fyzickou kondici, pohybovou koordinaci a rozvíjí sociální vazby.
Rychlé doručení
Ježíšek se navíc čím dál více řídí preferencemi daného dítěte a nedrží se nutně genderových stereotypů. "Stále ovšem zůstávají v hračkách pro dívky a chlapce základní rozdíly. Dívky si pořád hrají spíš s panenkami a chlapci například s auty a roboty. Samozřejmě ale existují různé kategorie hraček, které jsou vhodné pro dívky i chlapce, například stavebnice, deskové hry, venkovní hry nebo plyšáci," vysvětluje další posun v trendech Krčková.
Kromě zmíněného mluvícího glóbu v letošním ročníku Hračky roku bodovaly i stolní hry pro celou rodinu, česací hlava panenky nebo česky mluvící tramvaj. "Společným jmenovatelem vítězů letošního ročníku jsou bezpečnost, design a originalita. To jsou hlavní kritéria, která vstupují do hodnocení a porota je bedlivě zkoumá. Všechny hračky jsou zároveň novinkami na trhu, tedy adepty na vánoční hity. Zároveň prodejci hraček sází na cenově náročnější produkty. Zákazníci si chtějí Vánoce užít a na dětech se nechtějí omezovat," dodává za soutěž Zdeňka Rabenseifnerová.
Pandemie nového koronaviru a s ní související vládní opatření pak velmi razantně zasahují i do nákupních zvyků. "Prodejci hraček, kteří nemají dostatečně dimenzované e-shopy, na tom budou určitě hůře. Poslední předvánoční prodeje jasně ukazují, že čeští spotřebitelé čím dál víc nakupují on-line a přejí si mít zboží velmi rychle doručené. Nechtějí čekat týden, ale spíše jen dny. Tento trend bude stále více nabírat na síle," domnívá se Rabenseifnerová.
Článek byl publikován v komerční příloze HN Trendy Vánoce 2020.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist