Evropská unie se rozhodla výrazně podpořit své členské země, které prošly nepříznivým ekonomickým vývojem v době koronavirové krize. Česko tak může získat i více než bilion korun. Dokážeme je efektivně využít?
Rokem 2021 začíná další sedmileté programové období evropských strukturálních a investičních fondů (ESIF). Celkový plánovaný rozpočet ESIF, 1,074 bilionu eur z běžného evropského rozpočtu, se Evropská komise rozhodla rozšířit o dalších více než 750 miliard eur, které si vypůjčí na finančních trzích. Těmito prostředky navýší podporu národních ekonomik, konkrétně formou grantů, půjček a záručních programů. Na podporu energetiky s cílem ochrany klimatu se dále využijí prostředky získané prodejem emisních povolenek, a to prostřednictvím Modernizačního a Inovačního fondu. Ze všech těchto zdrojů bude moci čerpat i Česko.
Posílené strukturální fondy
Na aktuální situaci tohoto roku reagovala Evropská unie pružným posílením operačních programů pro končící období 2014−2020, a to prostředky speciálního fondu React-EU. Na Česko připadla miliarda eur, která se využije převážně pro podporu nemocnic.
Čerpání ze strukturálních fondů bude v následujícím období podobné tomu minulému. Nepřímo však byly fondy ESIF posíleny tak, že některé programy (například na podporu venkova) budou hrazeny hrazeny z jiných zdrojů, než je ESIF. V Česku poběží devět operačních programů, první výzvy se očekávají ve druhé polovině příštího roku.
Next Generation EU
Hlavní ambiciózní podpora v postcovidové době se uskuteční díky souboru fondů Next Generation EU v souhrnné výši 750 miliard eur, z toho 390 miliard budou přímé dotace, zbytek budou činit úvěry a záruky. Alokace některých fondů pro jednotlivé země není ještě konečná, pro Česko se zatím počítá v oblasti přímých dotací s přibližně 300 miliardami korun. Hlavní charakteristikou záměru je plánovaná rychlost čerpání, která bude vyšší než u strukturálních fondů. První výzvy budou už v roce 2021 a do roku 2024 má být rozděleno 80 procent prostředků; všechny projekty musejí být ukončeny do roku 2026.
Infografika: Do Česka míří bilion korun z EU

Právě časový rámec je velkou výzvou pro naši státní správu, která bude řídit operační programy pro jejich čerpání. V minulosti totiž některá ministerstva jen stěží zvládala administraci svých operačních programů ze strukturálních fondů. Částečně i proto, že administrativní zátěž spojená se zpracováním žádostí dosud průběžně rostla. Nyní přibudou programy čerpání pro fondy Next Generation EU, což znamená zvýšit tempo práce v nejbližších letech více než dvojnásobně. Odborníci vesměs pochybují, že by se to mohlo podařit, a tak Česku hrozí, že nevyčerpá celý disponibilní objem podpory. Už teď to vypadá, že se ani nebude zapojovat do úvěrových a záručních programů a bude se ucházet jen o dotace.
Součástí politiky unie jsou i národní plány obnovy a obrysy toho českého už česká vláda rozpracovala. V jeho rámci si navrhne reformy, 10 procent dostane zálohově a 90 procent bude vráceno po jejich provedení.
Podpora zelených technologií
Investice do modernizace energetických systémů, zlepšování energetické účinnosti a snižování emisí patří mezi dlouhodobé politiky EU. Jedním z důležitých zdrojů pro jejich financování je prodej emisních povolenek. Výnosy z aukcí jdou do Modernizačního fondu a dále do Inovačního fondu. Cíl obou je obdobný, ale každý bude mít jiný mechanismus čerpání.
Modernizační fond bude mít alokace na jednotlivé členské státy a čerpání bude probíhat podobně jako u většiny dotačních titulů, tedy přes výzvy národních programů. Inovační fond bude spravován centrálně, takže žádosti se budou posílat přímo "do Bruselu". Specificky pro uhelné regiony je určen i Just Transition Fund (Fond spravedlivé transformace) z prvního pilíře Next Generation EU. To je velká šance pro ekonomické oživení a transformaci Ústeckého, Karlovarského a Moravskoslezského kraje, kterým se pro investice do modernizace a nových technologií nabízejí hned tři zdroje evropské pomoci.
Podpora investic do zelených projektů a energeticky úsporných řešení, podporujících udržitelný rozvoj, se stává dlouhodobou politikou také pro finanční ústavy. Ty začínají měnit svou metodologii hodnocení rizik a začínají do nich započítávat i účast na "špinavých technologiích".
"Kromě financování poskytujeme našim klientům i strategické poradenství v oblasti nové energetiky a pomoc s vyřízením dotací na energeticky úsporné projekty. Zejména pro komunální sektor poskytujeme optimální způsob financování EPC projektů formou odkupu dlouhodobých pohledávek s postupnou splatností od dodavatelů projektů," potvrzuje Marek Loula, vrchní ředitel korporátního bankovnictví ČSOB.
Kam se poděly investiční pobídky?
Pokud hovoříme o podpoře podniků, neměli bychom zapomínat na další důležitý zdroj národní podpory, kterým jsou investiční pobídky. Tedy přesněji řečeno, mohly by být, protože za celý letošní rok byla přidělena pouze jediná, a to relativně malá investiční pobídka, přestože dříve to bylo 60 až 80 ročně. Co je toho příčinou?
Bohužel investiční pobídky nepředstavují tak pružný nástroj, jaký by domácí ekonomika v nynější turbulentní době potřebovala. Ještě v roce 2019 bylo hlavním cílem pobídek zajistit zaměstnanost. V situaci, kdy se naopak v ekonomice nedostávalo pracovních sil, to byla sice z národohospodářského pohledu podmínka kontraproduktivní, zájem investorů ale byl i přesto vysoký. Na podzim roku 2019 byl zákon o investičních pobídkách novelizován a nová kritéria se zaměřila na dosažení vyšší přidané hodnoty. Tato novela však program v podstatě zmrazila, za více než rok od její účinnosti byla schválena jen jediná pobídka.
Jít směrem k výrobě s vyšší přidanou hodnotou je v principu správná politika, ale problém je v nastavených podmínkách. Ekonomická situace se u nás změnila a pro investory je obtížné zavázat se v dlouhodobém horizontu k plnění nastavených parametrů. Ten hlavní říká, že pobídku může dostat podnik, v němž minimálně 80 procent zaměstnanců bude příštích 10 let pobírat vyšší než průměrnou mzdu. K tomu se dnes těžko někdo zaváže.
Další problém třeba pro výrobní podniky je minimální procento vysokoškoláků v nich. Česko potřebuje, aby se prioritou opět stalo udržení zaměstnanosti. Vláda by si měla vzít příklad z jiných zemí a pravidla pro investiční pobídky upravit, aby začaly fungovat jako širší forma podpory. Současný zákon je tak přísný, že nepobízí, ale odrazuje. Investoři se proto často přiklánějí k jiným zemím.
Nepropást příležitost
V nejbližších letech zamíří do Česka mimořádný objem podpory. Přijde ovšem mnoha různými cestami, a tak nebude jednoduché sledovat všechny výzvy pro podávání žádostí a přizpůsobit se jejich metodikám. Ty zatím ani nejsou k dispozici, lze je jen předpokládat na základě zveřejněných programových dokumentů. Ty mají naštěstí jasně formulované cíle, takže uvažovat o konkrétním projektu je možné už teď.
Jakmile bude mít projekt jasné obrysy, nejbližším dalším úkolem žadatele je promyslet, jak zajistit jeho financování. Ověřit možnosti financování hned na začátku doporučuje i oficiální vládní metodika. Pokud nestačí vlastní prostředky, je namístě zjistit, zda je možné získat vhodný bankovní úvěr. Pak je teprve možné uvažovat o podání žádosti o příslušnou podporu − a vzhledem ke komplikovanosti procesů to bude často schůdné jen s pomocí dotačního poradce. Projít úspěšně celým dotačním kolečkem nemusí být jednoduché a mnohé může představa absolvování martyria úředního papírování odradit. Úspěšně využitá dotace ovšem může v nynější situaci rozhodnout o další konkurenceschopnosti podniku.
Infografika: Do Česka míří bilion korun z EU

Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist