Červen se ponese v duchu velkého rozvolnění opatření proti šíření nemoci covid-19. A možná právě teď nastal čas zamyslet se nad tím, jak připravit zaměstnance na změny, které budou nutně následovat. Před covidem jsme žili v době teambuildingů, coworkingových místností, open spaců a mobility (jak rychle nám angličtina pronikla do světa korporátů, že ano). V době covidové jsme se zase přenesli do světa home officů a z otevřené, družné společnosti se stala společnost virtuální, ve které jsme se naučili komunikovat prostřednictvím Teamsů, Zoomu a dalších digitálních platforem formou virtuálních meetingů a conference callů.
Otázka ale zní, co bude dál. Je zjevné, že řada firem přistoupí z různých důvodů ke snižování počtu zaměstnanců, zejména na úrovni středního managementu a administrativních pracovníků, a že se na trhu práce objeví velká potřeba rekvalifikace. V některých sektorech, například v oblastech nových technologií, ale došlo během covidu k velkému nárůstu aktivit a poptávka po odbornících tohoto typu poroste i nadále, což může způsobovat problémy s udržením špičkových zaměstnanců. V době nejistoty, kterou právě prožíváme, je ale vždy dobré investovat do vzdělání. Jednou z možností je například studium MBA, které v České republice zažívá již řadu let svůj boom.
Studium MBA je určeno zejména těm, kteří nemají manažerské vzdělání a přejí si získat další kvalifikaci. Typickými studenty programů MBA by měli být technici, právníci, informatici, prostě ti, kteří se chtějí kariérně posunout na řídicí pozice ve firmách a potřebují získat znalosti z oblasti firemního řízení. Jako předsedkyně České asociace MBA škol musím samozřejmě upozornit na to, že trh programů MBA není v Česku regulován a působí na něm celá řada institucí, které nemají dostatečné odborné zázemí a s tituly MBA obchodují. Proto vždy uchazečům radím, aby si vybrali akreditované programy a zvažovali i pověst instituce, která vzdělávací program nabízí.
I v této oblasti totiž platí, že značka je zárukou kvality, a také zaměstnavatelé se stále více dívají na to, kde uchazeč o práci titul MBA získal. Firmám bych poradila, aby se zamyslely nad tím, že zažité stereotypy se změnily a bude třeba změnit styl a metody řízení. Pokud ale budou investovat do lidského kapitálu a umožní zaměstnancům kvalifikační růst, nebudou se muset obávat o to, že jim ti nejlepší odejdou. Dobrý program MBA totiž není návodem na jednorázové použití, ale návodem na koncepční myšlení. A právě koncepční manažerské myšlení je nutnou podmínkou pro úspěšný restart v době pocovidové.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist