Do konce letošního roku by odborná komise ministerstva obrany a české armády měla předložit návrh, jakým směrem se bude v budoucnu ubírat české nadzvukové letectvo. Pronájem současných strojů Gripen končí sice až v roce 2027, výroba a výcvik posádek nových strojů ale trvá několik let. Proto to bude pravděpodobně nová česká vláda, která vzejde z říjnových voleb, kdo rozhodne, zda Česko bude nadále spolupracovat se švédským koncernem Saab, výrobcem Gripenů, nebo se poohlédne jinde – například ve Spojených státech, které už lobbují za své stroje F-16 a F-35. „Naše řešení je nejefektivnější, když se podíváte na cenu celého životního cyklu,“ tvrdí o Gripenech šéf koncernu Saab Micael Johansson v exkluzivním rozhovoru pro HN, který poskytl na Dnech NATO v Ostravě.

HN: Proč by si česká armáda měla pořídit po roce 2027 znovu Gripeny?

Myslím, že vztah mezi českým a švédským letectvem byl velice úspěšný. Čeští vojáci prokázali, že jsou velice profesionální. Létají s nimi opravdu hodně, i pod vlajkou NATO. Dělají hodně misí, v nichž se podle zpětné vazby, kterou dostáváme, Gripen osvědčil. Prokázali jeho spolehlivost a víceúčelovost. Nevidím důvod, proč by česká armáda s tímto letounem dále nelétala. Jsme připraveni je podpořit a systém stoje je navržen tak, že se dá modernizovat. Je spolehlivý a může létat ještě desítky let. Pokud budou chtít, můžeme zajistit i novější verzi E/F.

HN: Zaslechl jsem hlasy, že by bylo dobré mít něco, co bude o něco víc kompatibilní se spojenci, kteří si v okolí pořizují spíš americké stroje. Proč je lepší pokračovat s Gripeny?

Za prvé, jsme plně kompatibilní s NATO. Není žádný rozdíl v tom, když v alianci používáte náš, nebo americký systém. A potom máme výhodu, která se týká ceny celého životního cyklu strojů. Cena, za niž se na Gripenech létá, a jeho spolehlivost jsou opravdu, ale opravdu konkurenceschopné. Máme fantastické letadlo, které je schopné plnit různé role a úkoly. Je navržené tak, že se dá modernizovat, a jsme schopni jich dodat, kolik je potřeba. A cena jeho provozu je také extrémně konkurenceschopná. To všechno jsou věci, kvůli nimž si myslím, že české letectvo nemá důvod měnit směr.

Zbývá vám ještě 90 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se