V žebříčcích prodejů nových vozů v Evropě vůbec poprvé vede elektromobil. Modelu 3 od Tesly se v září prodalo 24 a půl tisíce. Proti loňsku je to o 58 procent více. Čísla vyplývají ze statistiky zveřejněné poradenskou společností JATO Dynamics. Statistiky zahrnují pouze prodeje nově vyrobených vozů, nikoliv ojetin.

„Silný výkon Modelu 3 se částečně dá vysvětlit intenzivním tlakem na prodej ze strany Tesly na konci čtvrtletí,“ uvedla JATO a dodala, že září bývá pro americkou automobilku tradičně silným měsícem na evropském trhu.

Elon Musk může na základě zářijových čísel slavit, šéfové ostatních automobilek mají spíše starosti. Celkový prodej aut se podle zmíněné analýzy propadl meziročně o čtvrtinu na necelých 964 tisíc vozů. Proti roku 2019 jsou aktuální zářijové prodeje aut nižší o 24 procent.

„Prodejci se stále potýkají s problémy s dostupností nových vozů kvůli nedostatku čipů. V důsledku toho se mnoho spotřebitelů, kteří nechtějí čekat na nový vůz déle než rok, obrací na trh s ojetými vozy,“ popisuje Felipe Munoz, analytik společnosti JATO Dynamics.

Po Tesle Model 3 byly dále nejprodávanější Renault Clio a Dacia Sandero. Zúžíme-li výběr jen na elektromobily, druhým nejprodávanějším je po Modelu 3 od Tesly Model Y od stejného výrobce. Až za ním se umístil elektromobil ID.3 od Volkswagenu. Česká Škoda Enyaq je pak v kategorii elektromobilů v prodejích celkově na pátém místě. V září se jich prodalo téměř šest tisíc kusů, jen o dva tisíce méně než elektrických Volkswagenů ID.3.

Podle nejnovější zprávy pro investory z minulého týdne prodala Tesla od začátku roku do konce třetího čtvrtletí přes 627 tisíc vozů. Minulý kvartál byl pro automobilku zároveň nejlepší v historii – Tesla vykázala zisk 1,62 miliardy dolarů, což je v přepočtu asi 35 miliard korun. Meziročně je zisk o 57 procent vyšší. V pondělí večer zároveň v reakci na obří nákup Tesel pro autopůjčovnu Hertz překonala tržní hodnota americké automobilky jeden bilion dolarů. Firma se tak zařadila po bok společností jako třeba Apple. Analytici Morgan Stanley navíc předpokládají, že může Tesla v roce 2030 dodávat osm milionů aut ročně.

Potěšující čísla přichází ale zároveň v době, kdy americká automobilka čelí řadě problémů. Firmě se zkomplikovala třeba stavba nové továrny zvané Gigafactory v Berlíně. Minulý týden totiž tamní ministerstvo životního prostředí oznámilo, že Tesla bude muset zopakovat projednávání vlivů továrny na životní prostředí s místními občany. Firma se navíc podle agentury Reuters potýká s nesplněnými objednávkami. Zasahují ji také problémy s dodavatelskými řetězci.