Satoši Tadžiri chytil do síťky brouka. S několika spolužáky se pak na hřišti pustili do oblíbené zábavy – hmyzích soubojů. Tato kratochvíle inspirovala v dospělosti Satošiho k vytvoření globálního fenoménu jménem Pokémon. Alespoň si to o počátku miliardového byznysu vypráví fanoušci.
Mánie kolem pokémonů se rozšířila z původního seriálu do globálně úspěšné hry Pokémon Go či sběratelských karet ze hry Pokémon TCG, v níž proti sobě hráči s jednotlivými „příšerkami“ soupeří. Cena těch nejvzácnějších přesahuje miliony korun. Nejdražší z nich – holografický Charizard z první edice – se v prosinci loňského roku prodala za rekordních 369 tisíc dolarů, v přepočtu více než osm milionů korun.
Ačkoliv je příběh o vzniku pokémonů smyšlený a za „kapesními příšerkami“, jak bychom mohli původní název přeložit, stojí promyšlená strategie, fenomén kolem nich stále roste. Koncept vznikl v roce 1995. O rok později vyšla hra na Nintendu a posléze seriál, který šel do vysílání v roce 1997 v Japonsku a o rok později v USA. Pokémon se dnes může měřit s nejúspěšnějšími kulturními franšízami, jako je Harry Potter či Hello Kitty.
Za správu značky a vydávání herních karet je zodpovědná japonská Pokémon Company, která celkově za dobu své existence vydělala skoro 100 miliard dolarů, tedy více než dva biliony korun. Jejím většinovým vlastníkem je herní společnost Nintendo.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.