Čínská vláda a její nulová tolerance vůči covidu se propisuje do mezinárodního obchodu – více než měsíc dlouhá uzávěra Šanghaje ochromila námořní dopravu. Továrny ve městě a jeho přilehlém okolí ztichly, zboží se nevyrábí a dělníci v největším přístavu na světě nemají co na lodě nakládat. Lodě tak odjíždí z Šanghaje prázdné.
A podle výkonného ředitele Svazu spedice a logistiky ČR Petra Rožka nejhorší situace teprve přijde, až se začne vyrábět a zboží zahltí šanghajský přístav. Podle něj začne závod o to, které zboží půjde první na loď, a firmy se budou hystericky přeplácet. A zboží tím pro zákazníky ještě podraží, což vánoční sezona odhalí v plné nahotě.
To ale není jediná komplikace, protože už začínají být ucpané i evropské přístavy. A dostat zboží z lodi do vnitrozemí je problém. „Česka se to týká dvojnásob. Třeba Hamburk už oznámil, že čekací doba na zakotvení lodi je 14 dnů,“ říká v rozhovoru pro HN Rožek s tím, že zboží z Číny do Česka nyní putuje skoro sto dní.
Ještě na vás čeká 90 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!
Máte již předplatné? Přihlaste se.
Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.
Nákup jednoho článku
Zadejte e-mailovou adresu
Zadejte e-mailovou adresu. Zadaná e-mailová adresa je ve špatném formátu.
Máte již účet? Přihlaste se.
Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.
Přihlaste se
Zdá se, že už se známe
Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.
Nemáte ještě účet? Zpět na zadání e-mailu »
Jste přihlášen jako
Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.