Čínská vláda a její nulová tolerance vůči covidu se propisuje do mezinárodního obchodu – více než měsíc dlouhá uzávěra Šanghaje ochromila námořní dopravu. Továrny ve městě a jeho přilehlém okolí ztichly, zboží se nevyrábí a dělníci v největším přístavu na světě nemají co na lodě nakládat. Lodě tak odjíždí z Šanghaje prázdné.
A podle výkonného ředitele Svazu spedice a logistiky ČR Petra Rožka nejhorší situace teprve přijde, až se začne vyrábět a zboží zahltí šanghajský přístav. Podle něj začne závod o to, které zboží půjde první na loď, a firmy se budou hystericky přeplácet. A zboží tím pro zákazníky ještě podraží, což vánoční sezona odhalí v plné nahotě.
To ale není jediná komplikace, protože už začínají být ucpané i evropské přístavy. A dostat zboží z lodi do vnitrozemí je problém. „Česka se to týká dvojnásob. Třeba Hamburk už oznámil, že čekací doba na zakotvení lodi je 14 dnů,“ říká v rozhovoru pro HN Rožek s tím, že zboží z Číny do Česka nyní putuje skoro sto dní.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.