Při slevových akcích Black Friday utratili Češi v internetových obchodech přes sedm miliard korun, tedy zhruba stejně jako loni. Reálné slevy se nejčastěji pohybovaly mezi 15 a 30 procenty, což proti loňsku znamená mírné zvýšení. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci a Hlídače shopů.

Podle výkonného ředitele asociace Jana Vetyšky byl zájem o tradiční kategorie, jako je oblečení, elektronika nebo hračky a parfémy. „Orientace na cenu je letos zřejmá, zákazníci také dávají větší důraz na energetickou náročnost produktů, a to především u elektroniky a domácích spotřebičů. Jistě bude zajímavé sledovat, zda se ještě podaří Black Friday v obratech překonat, druhý předvánoční vrchol prodejů očekáváme v týdnu od 12. prosince,“ řekl.

Podle Hlídače shopů, který se zaměřuje na kontrolu skutečně poskytovaných slev, se většina internetových obchodů letos přidala k velkým společnostem, jako jsou Alza.cz či CZC, a pro letošní Black Friday již slevy uváděla podle nových pravidel, tedy jako slevu z nejnižší ceny za posledních 30 dnů. E‑shopy, které letos poprvé použily nová pravidla, uváděly proti loňsku zhruba poloviční (již reálné) slevy.

V Black Friday nabídce bylo podobné množství produktů jako loni. Většinou šlo o jednotky procent z celkové nabídky e‑shopu. Ani letos se Black Friday neomezilo na jeden den či víkend v měsíci, ale akce se konaly celý listopad, v některých případech i vícekrát po sobě. Neskončily ani 25. listopadem, na kdy letošní „černý pátek“ připadl.

Na Black Friday navazuje u některých obchodníků tzv. Cyber Monday, které bývá více zaměřené na elektroniku a počítače. Slevy při něm ale nabízí i jinak zaměřené e‑shopy, například obchod se spodním prádlem Astratex je slibuje u některých výrobků až 80 procent.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.