Čistý zisk skupiny PPF se loni propadl téměř na polovinu oproti předchozímu roku. Způsobily to ztráty, které největší tuzemská soukromá firma utrpěla, když se pod tlakem musela zbavovat majetku na ruském trhu.

PPF v úterý oznámila, že za rok 2022 vykázala čistý zisk 140 milionů eur (asi 3,4 miliardy korun) oproti 274 milionům v roce 2021. Celková aktiva skupiny loni klesla o 5,5 procenta téměř na 40 miliard eur (960 miliard korun). Firma hospodářské výsledky oznámila v tiskové zprávě a na svém webu

Když loni vypukla válka na Ukrajině, uvalil Západ na Rusko řadu sankcí a zkomplikoval podnikání nadnárodním firmám, které na tamním trhu působily. PPF se tam proto postupně začala zbavovat svého majetku. Nejdříve šlo o splátkový byznys s bankovní licencí Home Credit and Finance Bank, posléze i o agrární skupinu RAV Agro a některé nemovitosti. Později PPF také prodala řadu realitních projektů, například společnost Fantom vlastnící obchodní centra a administrativní komplex Comcity v Moskvě nebo logistický areál South Gate nedaleko ruského letiště Domodědovo.

„Výsledky prvního pololetí loňského roku výrazně ovlivnily ztráty způsobené odchodem z ruského trhu. To, že se náš celoroční hospodářský výsledek podařilo hned v následujícím období překlopit do celkového zisku, považuji za mimořádný výkon,“ komentoval výsledky ředitel skupiny PPF Jiří Šmejc.

Právě odchod Home Creditu z Ruska stáhl PPF do ztráty už v loňském prvním pololetí, což Šmejc tehdy označil za „spíše vyjádření dobrých mravů než neúspěch“.

Skupina PPF ale stále podniká ve 25 zemích Evropy, Asie a Severní Ameriky. Investuje do telekomunikací, médií, finančních služeb, e-commerce, biotechnologií, nemovitostí a strojírenství.

Globální splátkový byznys, které PPF provozovala v divizi Home Credit, se stal zdrojem problémů už před třemi roky, během pandemie covidu. Kvůli propadu spotřebitelského financování v Asii PPF v roce 2020 dokonce vykázala poprvé v historii celoroční ztrátu (šlo o ztrátu v přepočtu asi 7,4 miliardy korun).  PPF velkou část Home Credit posléze rozprodala, například na Filipínách a v Indonésii, kde tento byznys koupilo konsorcium firem spadajících pod Mitsubishi UFJ Financial Group.

Mezitím se podle Šmejce PPF podařilo přeskupit byznysové aktivity a zaměřit se na rozvinuté trhy v Evropě a Severní Americe. Výsledkem této strategie například je, že PPF investovala do podílu v německé televizní a mediální společnosti ProSieben nebo nedávno koupila podíl v InPostu, provozovateli evropské sítě samoobslužných výdejních boxů a logistických center pro e-commerce. Její televizní divize CME se zase rozrostla o chorvatskou televizní společnost RTL Hrvatska a tím rozšířila svou působnost na šest trhů.

Chcete vědět, co se děje v české a světové ekonomice? Co si o aktuálních trendech myslí lidé z byznysu, majitelé firem a jejich šéfové? Každý týden v pátek vám naši top autoři přinášejí výběr toho nejlepšího a pohled z byznysové strany. Odebírejte Byznys newsletter.