Letošní, 23. ročník soutěže Michelin Movin’On nesl téma Balancing Sustainability. Nelehký úkol vyvážit tři definované pilíře udržitelnosti – lidi, vzájemný prospěch a planetu – směřoval k návrhu inovativního řešení mobility. Obecné téma se soustředilo na autonomní metro. Filip Sobol s Davidem Stinglem problém pojali šířeji a zaměřili se na problematiku zásobování metropolí. Autoři zkoumali možnosti inovací současné infrastruktury center velkých měst a s ní spojené ekologické zátěže a snížené kvality života obyvatel. „Přemýšleli jsme, jak téma zpracovat a dát mu přidanou hodnotu. Autonomní metro je běžnou součástí mnohých měst a jeho funkci jsme obohatili právě o zásobování. Přesunutí zásobování pod zem a zároveň využití stávající sítě metra je ideálním řešením pro komplexnější regulaci dopravy ve velkých metropolích, jako je například New York,“ říká jeden z mladých designérů David Stingl.
Pro nakládku zboží navrhují využití depa metra, kde dojde k naložení zásobovacích boxů do speciálního prostoru v soupravách. Mladí designéři respektují prioritu osobní dopravy, a tak umístění boxů nijak neomezí přepravu cestujících. V cíli cesty, v centru města, dojde k vyzdvižení boxů autonomní platformou. Ta se z povrchu dostane samostatným nákladním výtahem umístěným na protilehlé straně nástupiště, aby nebyl omezen pohyb lidí.
Platforma umožňuje doručit zboží přímo na místo určení při snížení zátěže dopravní infrastruktury. Je přizpůsobena pro snadné manévrování ve městě díky nezávislé řiditelné nápravě. Je rovněž schopná jízdy oběma směry. Navržený design podporuje efektivitu a rychlost přepravy vozu i jeho autonomii. Celkový neutrální vzhled je přizpůsoben vzhledu města tak, aby svým designem nepoutal přílišnou pozornost.
Stáhněte si přílohu v PDF
Systém pracuje s několika variantami boxů, například s boxem s uzamykatelnými schránkami nahrazujícím kurýrní služby a výdejny zboží. Další varianta je uzpůsobená pro zásobování malých podniků.
Oceněný projekt S‑PLY Filipa Sobola a Davida Stingla vznikl jako klauzura v Ateliéru průmyslového designu v rámci výzkumného projektu Umění a design jako řešení změn v dopravě s nástupem autonomního řízení. UMPRUM výzkum realizuje ve spolupráci se Škodou Group za podpory Technologické agentury ČR pod vedením prof. Ivana Dlabače a Vlastimila Bartase. „Jsem pyšný, že naši studenti přišli s nápadem na hranici vynálezu. Jedná se o originální a silnou myšlenku, ve které vidím budoucnost a logické řešení dopravy,“ hodnotí týmovou práci svých studentů prof. Ivan Dlabač.
Článek byl publikován ve speciální příloze HN Elektromobilita.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist