Popularita českého současného umění stoupá. Dokládají to nejen zaplněné vernisáže v renomovaných galeriích, ale také stabilní růst návštěvnosti výstav. Tento vzestup zájmu se promítá do vyšších prodejů a zároveň přispívá k rozšiřování sběratelské komunity. Nejčastěji se mezi novými kupci objevují lidé ve věku nad 40 let, právníci, lékaři, architekti, developeři nebo majitelé firem.
Podíl sběratelů, kteří uvádějí, že si v předchozím roce koupili dílo současného umělce, se stabilně pohybuje kolem 60 procent. V letošním průzkumu Art Report 2025 jich bylo 63 procent. „Tak drobný nárůst lze interpretovat spíš jako dlouhodobý průměr. Je ale pravda, že z různých náznaků se jeví, že mladší generace, které se ke sběratelství v poslední době častěji dostávají, se přiklánějí právě k současnému umění. Je tedy možné, že v horizontu dalších několika let skutečně nějaký nárůst zaznamenáme,“ říká Valérie Horváth z Art servisu J&T Banky.
V loňském roce se nejčastější investice sběratelů do děl současných umělců pohybovaly v rozmezí 100 tisíc až 500 tisíc korun. Převážná část těchto nákupů proběhla přímo v ateliérech, kde sběratelé oceňují osobní kontakt s autorem. Ten podle nich často umožňuje lepší cenové podmínky. Téměř třetina kupujících se setkala s tím, že umělci nemají úplně jasnou představu o cenách svých děl. Tři čtvrtiny sběratelů navíc tvrdí, že jsou ochotni o nich diskutovat podle toho, kdo o jejich dílo projeví zájem.
85 procent
koupilo v roce 2024 současné umění za maximálně 500 tisíc korun.
63 procent
sběratelů kupuje současné umění přímo od umělců z ateliérů.
Atraktivnost investic roste
Při výběru, od kterého umělce dílo koupit, zájemci sledují, jestli je daný umělec zastoupený ve sbírkách veřejných institucí, jakou má za sebou výstavní historii či jestli jsou jeho díla také v prestižních soukromých sbírkách, ukázal loňský J&T Banka Art Report. Sběratelé také věří, že nákup díla současného umělce může být dobrou investicí, která v dlouhodobém horizontu přinese slušné zhodnocení vložených peněz. Při nákupech se nevyhýbají ani mladému umění autorů, kteří ještě studují nebo teprve nedávno absolvovali některou z uměleckých škol.

Top 3 důvody, které sběratele motivovaly ke koupi umění v roce 2024
- Setkání se zajímavým umělcem
- Významné výstavy umělců
- Příklad přátel a známých
Názory sběratelů a odborníků se rozcházejí v tom, který segment umění má největší investiční potenciál. Zatímco sběratelé sází na poválečná díla, experti a galeristé upřednostňují současnou českou tvorbu.
Atraktivnost investice ale celkově roste. V letošním průzkumu více než třetina respondentů z řad sběratelů uvedla, že investice do umění je dnes atraktivnější než před pěti lety. „Myslím, že to zčásti pramení i z mediálního prostoru, který je v posledních letech investicím do umění věnován. Kromě toho právě z médií se lidé dozvídají i o neustále rostoucích rekordech na aukčním trhu. Jen pro srovnání, v roce 2020 stál nejdražší vydražený obraz u nás 78,6 milionu korun, aktuální rekord už je na 126,5 milionu,“ říká Horváth.
Stáhněte si přílohu v PDF
Umělcům chybí dostatečný servis
Povzbudivá čísla ovšem zakrývají i několik specifik a problémů, které v dalším rozvoji trhu se současným uměním brání. V Česku je například běžné, že pro díla žijících autorů se chodí přímo za umělci do ateliérů, a nikoliv do prodejních galerií. Galerie se zase přetahují o přízeň umělců. Model exkluzivní dlouhodobé spolupráce mezi umělci a galeriemi zatím na české scéně nezdomácněl.
Na tuzemském trhu převládá přesvědčení, že primární galerie neposkytují umělcům dostatečný servis. Téměř polovina sběratelů souhlasí s tvrzením, že v Česku není dostatečně rozvinutý galerijní trh, a uvítali by, kdyby zde fungovalo více galerií, které zastupují současné umělce. „Jsem velkým zastáncem galerijního provozu tak, jak ho známe ze zahraničí, pokud skutečně funguje. Galeristé mají pro své umělce velkou přidanou hodnotu, pořádají jim výstavy, vozí je na zahraniční veletrhy, propojují je se sběrateli a zajišťují veškerou administrativu. To vše je ale opravdu finančně nákladné a jen málokterá galerie u nás tak dokáže takový servis opravdu funkčně zajistit. Možná i proto u nás pořád panuje přesvědčení, že je snazší galerii i s její provizí obejít a nakoupit přímo z ateliéru,“ dodává Horváth.
Článek vznikl ve spolupráci s J&T.
Článek byl publikován ve speciální příloze HN Investice do umění.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist