K iniciativě Férový tendr se APRA připojila již v roce 2016, podporují ji všechny členské agentury. Tato iniciativa vznikla jako společný projekt Asociace komunikačních agentur (AKA) a její sekce Digitální agentury za účelem zlepšení systému výběrových řízení na českém trhu. Jejím cílem je eliminovat zbytečné tendry, zvýšit vzájemnou důvěru mezi zadavateli a agenturami a nastavit jasná pravidla, z jejichž dodržování budou obě strany profitovat. Férový tendr se stal osvědčeným návodem, jak vybrat nejlepšího dodavatele za nejlepší cenu. S hlavními zásadami vás ve zkratce seznamujeme.
Potřebujete tendrovat?
Pokud se svým stávajícím dodavatelem nejste spokojeni, zahajujete-li spolupráci s agenturou nebo se možnosti vašeho dodavatele vyčerpaly, směle do toho! Ale! Pokud vám výběrko nařizují korporátní pravidla, ovšem vy potřebu měnit dodavatele nemáte, zkuste to procurementu vysvětlit. Jde to. V případě, že stávající agenturu chcete jen stáhnout na ceně, můžete o ni přijít. Výzkum APRA identifikoval, že agentury rozvazují spolupráci s neprofitabilními klienty. Potřebujete-li si pouze ověřit cenovou úroveň, udělejte průzkum trhu, ale nenuťte soutěžitele do strategií a kreativy, kterou nepotřebujete.
Co chtít?
PR je velmi elastická disciplína. Proto je dobré pokusit se během výběrového řízení zjistit, zda je agentura flexibilní a kreativní. Požadujte ukázky její práce pro jiné zadavatele. Sejděte se s jejími zaměstnanci, ať víte, jak uvažují a jestli si sednete lidsky. Finální a detailní už budete tvořit společně. Nechtějte ho od tendru.
Čím více, tím lépe?
Pět oslovených agentur do tendru je až až! Proč? Protože posuzovat deset návrhů a prezentací stojí více času. Čas jsou peníze. Vaše peníze. Netajte, kolik dodavatelů jste do tendru oslovili. A co když by byla nejlepší zrovna ta neoslovená agentura? Tohle nebezpečí eliminujete tak, že pětici vyvolených vyberete jen na základě zjednodušené poptávky – referencí, cenové nabídky nebo průzkumu trhu.
Stáhněte si přílohu v PDF
Co je dobrá cena?
Tendr vám poskytne cenové srovnání. Možná dojde i na různé modely – například na „success fee“ nebo odměnu odvozenou od hodnoty. Základní způsoby odměňování jsou však už dlouho stejné – za projekt, za měsíční paušál nebo za hodinu práce. Buďte ostražití v případě nápadně nízké cenové nabídky, sedmdesát procent režie agentury jsou personální náklady. O kvalitě služby rozhoduje kvalita lidí. Báchorky o levných kancelářích, které dodavateli umožňují nabídnout ceny pod standardem trhu, by vás neměly obalamutit. Šetřit se dá jedině na lidech. Až to poznáte, bude už pozdě.
K čemu použít agenturu?
Zaměstnanci jsou drazí, potřebují kancelář, počítač, telefon, auto, chtějí stravenky a pejska do kanceláře. Dodavatel je flexibilní. Dodá, co právě potřebujete. Agentura tedy doplní kapacitu interního týmu.
Také můžete ocenit pohled nezatížený provozní slepotou. Kombinace vaší znalosti firmy a extenzivní zkušenosti agentury mohou přinést nečekaná řešení.
V každém případě ale na své straně musíte počítat s někým, kdo bude mít schopnosti a čas agenturu řídit. Nejste to náhodou vy?
Článek byl publikován ve speciální příloze HN Výroční publikace APRA.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist




