Americká kritika chválí filharmoniky z Prahy a Pardubic, německá houslistu Pavla Šporcla
Čeští hudebníci mají ve světě dobré jméno
Zahraniční publikum i kritici mají pro naše interprety vážné hudby většinou slova nadšení. Na světovém hudebním trhu si však nestojíme dobře.
(im/čtk)
Newyorské hostování České filharmonie bylo nadmíru úspěšné. Dva koncerty na sklonku minulého a začátku tohoto týdne v prestižní Avery Fisher Hall byly vyprodány. Spokojenost s výkonem filharmoniků, kteří byli již na osmém turné po USA, vyjadřovala i kritika. The New York Times dokonce napsal, že Česká filharmonie si jako jeden z mála světových velkých orchestrů uchovává vlastní styl a zvuk. Na straně druhé je však schopna přizpůsobovat svoji hudebnost skladbě. Podobný ohlas měla také sanfranciská zastávka orchestru. Místní list San Francisco Examiner chválil spontánnost orchestru, psal o hudebním projevu bez zábran. Jen si neodpustil poznámku, že pohled do řad hudebníků naznačuje, že filharmonie nerada angažuje hudebnice. Což americké publikum, které "poslouchá i očima", považuje za mínus.
Nadšeně byli v zahraničí v posledních měsících přijímáni i další čeští interpreti vážné hudby. Komorní filharmonie Pardubice odehrála v únoru a v březnu ve Spojených státech na tři desítky koncertů. Klavírista Radoslav Kvapil koncertoval sice jen na českém velvyslanectví ve Washingtonu, přesto si jeho výkonu povšiml prestižní list Washington Post. O mladém českém houslistovi Pavlu Šporclovi psala uplynulý víkend kulturní rubrika Süddeutsche Zeitung jako o Rudi Schwerdtfegerovi - což je postava geniálního houslisty z jednoho románu Thomase Manna - roku 2000. Šporcl během koncertu v Mnichově, kde vystupoval s Brněnskou filharmonií, zaujal nejen nápadným oblečením a šátkem na hlavě, ale především radostí ze hry, kterou kritik nazval "hudebním sexem".
Dobré jméno našich hudebníků však nejde ruku v ruce s dobrou pozicí na světovém hudebním trhu. Jednotlivé koncerty či turné nelze srovnávat s místem v katalozích prestižních fonografických koncernů. Do nich naši interpreti pronikají jen s obtížemi. Poštěstilo se to například klavíristovi Ivanu Moravcovi, který pro newyorskou značku Nonesuch nahrál Chopinova Nokturna. Jako jedinému Čechovi mu bylo také vyhrazeno album v edici Velcí pianisté 20. století, kterou svého času vydal PolyGram. U Deutsche Grammophon natáčí Magdalena Kožená, na značce Erato Eva Urbanová. Zde výčet prakticky končí. Outsiderovské místo na světovém trhu má ale i své výhody. Jednu z nich postihl americký recenzent, když předřadil Českou filharmonii před světová tělesa, která ve strachu z kritiků a znalců přicházejí o osobitý zvuk.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist