Neštěstí v regionu kaprunského ledovce v Rakousku může negativně ovlivnit letošní lyžařskou sezónu

Příčinou požáru v lanovce mohl být vznícený kabel

Kaprun/Praha, 13. 11. 2000
Pro Rakousko a lyžařské sporty v oblasti salcburského alpského ledovce Kitzsteinhorn se uplynulá sobota stane černým dnem. Požár pozemní lanovky, který vypukl v sobotu při projíždění 3300 metrů dlouhého tunelu na vrchol tohoto ledovce a o život připravil nejméně 155 osob, vyvolal nejen vlnu smutku po celé zemi a mezi příbuznými obětí, ale vyvolal otázku bezpečnosti lanových drah a oživil úvahy o předcházení podobným neštěstím.
Do lyžařského střediska v Kaprunu nedlouho po událostech dorazila expertní skupina, která má určit příčinu katastrofy. O nich se zatím jen spekuluje, ale dvě z nich vypadají pravděpodobně. Podle konstruktéra lanovky Klause Eisenkolba k požáru mohlo dojít tím, že někdo z hostů použil v kabině otevřený oheň, tedy zapalovač. Někdo mohl vyhodit z vagónu cigarety, nebo plamen pocházel z převážené plynové bomby, používané turisty na vaření. Jeden pracovník lanovky v sobotu médiím uvedl, že se na ní spolu s lyžaři převáží i pohonné hmoty. To by vysvětlovalo tak rychlé rozšíření požáru. Manfred Müller, ředitel společnosti provozující lanovku, to však zcela vyloučil.
Druhou možnou příčinou katastrofy by mohl být od baterie vznícený kabel. V sobotu pro rakouskou televizi ORF prohlásil jeden svědek průjezdu lanovky do tunelu, že viděl záblesky ohně. To znamená, že lanovka hořela již před příjezdem do tunelu, která se posléze kvůli požáru automaticky zastavila. Řidič sice v tom okamžiku plamen zahlédl, ale vzhledem k jeho bleskurychlému rozšíření již bylo k záchraně pozdě. Řidiči bylo rádiově sděleno, aby otevřel všechny dveře. Ovšem jeden německý svědek, jenž unikl smrti, řekl agentuře APA, že dveře byly stále zavřeny a uvěznily cestující. Tunel zafungoval jako gigantický komín, produkující toxický plyn směrem vzhůru. Proto ti, kteří utíkali směrem nahoru, nemohli plynu uniknout a byli otráveni.
Lanovka na Kitzsteinhorn je označována za jednu z technicky nejdokonalejších, jde o bezmotorový, tažený vlak. Postavena byla v roce 1974 a před šesti lety byla modernizována. Je považována za první svého druhu, která jezdí tunelem proraženým v hoře. Jezdila dosud bez jakékoliv závady, přičemž každý rok bývá podrobována generální opravě a bezpečnostní kontrola proběhla v září.
Turistický region kaprunského ledovce s vrcholem Kitzsteinhorn v Salcburku patří k nejnavštěvovanějším oblastem v Rakousku. Samotný Kaprun má k dispozici pět tisíc lůžek, celý region kolem 13 tisíc. V loňské zimní sezóně zde přenocovalo 450 tisíc osob, celý region navštívilo 1,2 miliónu hostů. Letošní sezóna však začíná velmi nešťastně a není vyloučeno, že havárie ovlivní návštěvnost. "Doufáme, že to tak nebude," říká ředitel turistického svazu Hans Wallner. Letošní rok v březnu však Salcburk postihla jiná katastrofa, lavina v Mühlbachtalu, která připravila o život 12 osob. Již tehdy se na turismu negativně projevil vliv tohoto neštěstí. Turistický svaz chce proto zahájit mediální kampaň a přesvědčit turisty, že nebezpečí nehrozí. O to by se měly zasloužit zvláště expertní skupiny. Ovšem v případě, že havárie vznikla technickou chybou, by mohlo dojít k opačnému, odstrašujícímu efektu.

(mim)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist