(mj)

Jaké druhy nemrznoucích chladicích kapalin se u nás vyrábějí a na čem jsou založeny?

V. S., Frýdek-Místek
Základem chladicích kapalin jsou glykoly. Mají vyšší bod varu než voda, jsou nehořlavé, málo se odpařují a zachovávají si dostatečnou tekutost i při nižších teplotách. Vyrábějí se jako koncentráty, které si motorista sám naředí destilovanou vodou, nebo jsou již připravené pro určité minimální teploty. Obvykle jsou doplněny antikorozními přísadami. U nás se vyrábí Fridex Stabil, který je vyroben na bázi etylenglykolu. Pro autobusy se dodává Fridex Super, vyrobený na bázi monoetylenglykolu. Zvláště pro celohliníkové motory Škoda (schválen pro typy Favorit, Forman a Felicia) je Fridex D 824 HS. Je mísitelný se všemi druhy fridexu kromě Fridexu Eko, i s kapalinami ostatních výrobců, které vyhovují normě VW TL 774 B. Fridex Eko je vyroben na bázi propylenglykolu. Vyhovuje normě VW TL 774 C. Doporučená výměna všech těchto druhů fridexu je po třech letech. Pětiletá výměnná lhůta je předepsána u Fridexu D Extra, který je vyroben na bázi organických inhibitorů a vyhovuje normě VW TL 774 D.

Jaké mohou být příčiny poškození katalyzátoru?

F. A., Litoměřice
Běžnými příčinami poškození katalyzátoru bývají: použití olovnatého benzínu, brzdění motorem ze svahu s vypnutým zapalováním, mnohonásobné neúspěšné startování motoru, jízda s nesprávně fungující palivovou a zapalovací soustavou (například příliš bohatá směs nebo nefungující svíčka), použití jiného motorového oleje, neodborné opravy motoru a čištění palivového systému přísadami nalévanými do nádrže.

Je pravda, že nějaký náš zákon uznává různá postavení pro našeho a zahraničního dopravce?

J. J., Mladá Boleslav
Pro provozování mezinárodní dopravy platí ustanovení zákona č. 111/1994 Sb., pokud nestanoví něco jiného mezinárodní smlouva, jíž je Česká republika vázána. Zákon upravuje rozdílné postavení domácího dopravce a postavení zahraničního dopravce. Na zahraniční dopravce se nevztahuje ustanovení o označení vozidel a o vedení záznamu o provozu vozidla. Jsou však povinni vést záznamy o dodržování dob řízení vozidla, bezpečnostních přestávkách a dobách odpočinku. Pracovní režim členů osádek v mezinárodní silniční dopravě upravuje mezinárodní dohoda AETR, jejíž smluvní stranou je i Česká republika.

Musí mít podnikatel nějaké zvláštní oprávnění, chce-li provozovat silniční dopravu pro svou firmu?

K. B., Sokolov
Nemusí. Oprávnění k provozování silniční dopravy pro vlastní potřeby vzniká každému podnikateli při vzniku jeho oprávnění k podnikání, tedy zápisem do obchodního rejstříku či udělením živnostenského oprávnění. Při výkonu musí však dodržet požadavky zákona č. 111/94 Sb.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist